tisdag 27 juli 2010

Jamie does... pyttipanna!

Det är ingen hemlighet att Jamie Oliver är en av mina största matinspiratörer. I slutet av 1990-talet gjorde han entré i TV-rutan. Jag har sett det mesta av honom på TV men har dock bara en av hans kokböcker. Enda anledningen till det är att jag i samband med hans TV-genombrott ändrade min kost till en vegetarisk och periodvis även vegansk mathållning. Det har fått mig att hejda mig på kokboksfronten och jag bestämde mig för att inte kasta bort pengar på kokböcker fulla av fågel-, fisk- och mittemellanrecept. (Men, hade jag bara haft pengar skulle jag mer än gärna fylla hylla efter hylla med härliga kokböcker och bakböcker).

Just nu visas hans lilla serie Jamie does... på söndagar i kanal fem och då vi i förrgår fick se honom besöka Stockholm. Idag hittade jag detta inlägg hos Recept o Maten där Jamie bakar blåbärsbullar. Jag kan inte låta bli att själv visa ett "behind the scenec"avsnitt som finns på Jamie Olivers YouTube Channel. Nu råkar inslaget vara fyllt av kött i kvadrat typ men han lagar ju pyttipanna! Så håll till godo alla veggisar - detta är inget för oss - men det är ett nöje att se Jamie laga svensk mat i alla fall :-) Pyttipanna för vegetarianer gör man annars lätt genom att utesluta köttet och istället lägga till t ex kålrot, rotselleri, majrova eller annan rotsak. Skulle också funka med tärnad rökt tofu. Personligen gillar jag såklart inlagda rödbetor till pyttipannan.


Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails