lördag 31 juli 2010

Bästa påskposten blev chokladmuffins deluxe


Kan man få en bättre påskpost? Riktigt mörk choklad, utan så mycket socker som det oftast är i chokladen här (där i Amerika), samt Fairtrade. Och som grädde på moset går 5 spänn till Världens Barn!!! Smälter gott i munnen :) Så här såg det ut på långfredagen förra året.*

Tack mamma!


Ja, den chokladkakan fick jag med posten i Santa Barbara inför påsken förra året. Och dra på trissor om jag inte fick en likadan i år också :-) Jag som hade chokladfasta i år, med undantag av 6 praliner helgen innan min födelsedag, så passade det ju utmärkt med just choklad igen till påsk. Jag bakade chokladmuffins deluxe. Krossade chokladkakan och vände ner bitarna i muffinssmeten. Som vanligt när jag bakar och lagar mat brukar jag ta vad som finns hemma. Lite slattar här och en skvätt där osv. Likadant blev det med dessa muffins.

Förutom muffinsformar i silikon finns de ju alla dessa mönstrade pappersformar. De har funnits på marknaden ett tag men är definitivt lättare att få tag på nu. Framförallt till en billigare penning. De jag har är från Lagerhaus. Men något konstigt är det med dom. De luktar lite speciellt och dessutom verkar det vara vax eller något liknande som smälter i ugnen och bildar stora fettfläckar på plåten. Och sen vet jag inte varför, men de liksom bara gav med sig och släppte från muffinsarna. Inte helt fel såklart då jag brukar lyckas med raka motsatsen annars. Ser ju inte så aptitligt ut förstås. Tråkigt att behöva meddela att de bara är några timmar gamla muffins på bilderna. Skulle kunna tro de är minst en vecka gammal eller just tinade efter att ha legat i frysen nån månad eller så.



Chokladmuffins deluxe
ca 20 st

3 ägg, KRAV
1 dl florsocker, KRAV
1 dl rörsocker, Fairtrade
1 dl finmalda hasselnötter (eller hasselnötsmjöl - är ingen hejare på tyska) Dennree
3/4 dl kakao, Fairtrade
1 krm vaniljpulver, ekologisk (Ground organic Bourbon Vanilla Powder)
1/2-1 tsk anis, malen
1/2 dl turkisk yoghurt (eller grekisk eller den turkiska med den grekiska mannen på burken...)
1 1/2 dl vetemjöl
1 chokladkaka 100g, Rich Dark 72% Anthon Berg Fairtrade


Dela på äggen och vispa vitorna till hårt skum. Vispa äggulorna med sockret och de övriga ingredienserna. Krossa/hacka chokladkakan i oregelbundna bitar och blanda i smeten. Vänd till sist i de vispade äggvitorna.
Klicka ut i formarna som du har på en plåt och grädda ca 15 min i 175-180 grader.


Av någon outgrundlig anledning är jag ingen större fantast av bakpulver men använder förvisso en del bakpulver i alla fall. Det är ju ett fantastiskt hjälpmedel för att få fina fluffiga scones, sockerkakor, muffins med mera, för att inte tala om den vansinnigt goda oliv- och ostkakan. Men det är en så konstig bismak. Eller snarare är det eftersmaken som hänger kvar i munnen så länge. Metallisk och kärv liksom. Det tar bort så mycket av det goda i bakverken. De flesta muffinsrecept jag har och som jag hittat bland bakböckerna innehåller just bakpulver eller bikarbonat och därför tänkte jag här alltså försöka mig på att baka muffins utan bakpulver.
Resultatet blev därefter, ganska platta och kompakta, men de var saftiga och goda och inte alls så torra som de annars lätt blir.


Smaklig fika!



* Ännu ett tidigare påbörjat (2010-04-24) inlägg nu slutfört.
Men får inte ordning på bilderna. Vill lägga de två med vispade äggvitor bredvid varandra men de ändrar position varje gång jag klickar "publish post" ... morr!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails