fredag 2 juli 2010

Åsa's fotbollspizza



Håll i hatten, jag har bakat pizza för första gången! Haha, ja det är nästan pinsamt men jag är verkligen ingen pizzamänniska. Något som däremot är pinsamt är att jag var helt övertygad om att det var dags för match igår igen och skulle fixa mig en "fotbollspizza" Men allvarligt - det var bara den 1 juli igår. Idag är det match juh!!! Men pizzan ligger i färdiga bitar i frysen.

Det har såklart hänt att jag ätit en och annan "bakfyllepizza" genom åren. Då fick det gärna bli med oxfilé och bea, helst inbakad också. De vegetariska pizzorna jag ätit kan man väl nästan räkna på en hand. De är pinsamt dåliga på de ställen jag varit. Tre tunna paprikastrimlor och möjligtvis en bit svamp. resten tomat och ost. Nä, då får det vara för min del. Jag äter hellre en kanelbulle istället. Jag har tidigare gjort nästan pizza och använt tortilla som botten och toppat med sallad, tomat och halloumi. Och nu har jag alltså bakat helt själv från grunden.
Av förklarliga skäl har jag inget särskilt pizzadegrecept liggande utan kikade i några kokböcker och googlade en stund innan jag höftade ihop en deg. Det kom att bli en lite tjock pizza. Som en panpizza. Nästa gång, om det nu blir läge för det, ska jag nog använda samma degrecept fast dela den på två och göra dito långpannepizzor.



Åsa's fotbollspizza


PANPIZZADEG


15 g jäst
1/2-1 tsk salt
2 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
2 dl dinkel, fullkorn
ca 3 dl vetemjöl


PIZZATOPPING

olivolja
Mutti tomatkross (en liten burk)
2 rivna vitlöksklyftor
oregano, färsk eller torkad
färsk bladspenat
20-25 cocktailtomater av olika sorter
en liten färsk buffelmozzarella
flingsalt
olivolja


Smula jäst i en bunke. Tillsätt salt och ljummet vatten. Rör ut jästen och när den är helt löst så blanda i mjölet. Det kan behövas lite mer eller lite mindre vetemjöl. Degen ska inte bli för hård och torr men ändå så fast att den går att knåda och kavla utan att den fastnar.
Låt degen jäsa övertäck i ca 1 tim.
Kavla ut till en rektangel som passa i en långpanna. Smörja med olivolja eller använd bakplåtspapper. Jag kavlade degen på papperet som sen gick lätt att lyfta över och ner i långpannan.

Häll först olivolja direkt på den utkavlade degen. Sen en liten burk Mutti tomatkross, riven vitlök och oregano. Därefter täcker du pizzan men några rejäla nävar färsk bladspenat. Dela cocktailtomaterna i halvor och fördela över bladspenaten. Till sist bryter du buffelmozzarellan i bitar och sprider ut över tomaterna. Salta och drissla över en riktigt god olivolja. Låt stå i ugnen på 225 grader i ca 20 min.


Ha en härlig fredag!!

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Hemlagad pizza är ju supergott - går inte att jämföra med köpt. Fast det är inte något jag lagar ofta heller, rätt mycket jobb för vad det är. Men gott när man själv kan bestämma vad man vill ha på och hur mycket. Jag bloggar nästan ingenting nu under sommaren men hoppas att jag får massor med bloggenergi längre fram:) Ha det riktigt gott i solen! Kram/Eva

Åsa sa...

Nässelblom och choklad - jo, det funkar med pizza ibland och det bästa är att jag har färdiga portionsbitar i frysen nu :-)
Men deg som ska jäsas och ja, nä, då kokar jag heller pasta och fräser "pålägget" i stekpanna istället. Går fortare.

Oroa dig inte för bloggandet! Du gör ett inlägg när du har tid och lust. Kollade in lite listor och så på några olika bloggsamlingssidor häromdagen och du håller ju kvar dina platser där :-) Såg flera bloggar som t o m "lagt ner" eller som inte gjort inlägg sedan i vintras osv. Själv finns jag inte ens med längre förrän man kommer till några hundratal ner i listan. Jag fortsätter ändå :-) Det är kul med något som är helt skiljt från resten av mitt liv som jag helst vill glömma emellanåt.


Ta hand om dig och hoppas du har en riktig lång och skön semester nu.
Soliga västkustkramar till dig, Eva!
/åsa

Related Posts with Thumbnails