måndag 21 november 2011

Sötpotatisgratäng


Det är sällan jag gör vanlig gammal hederlig potatisgratäng nu för tiden. Förmodligen en av alla rätter jag vande mig av med i samband med att jag drog ner på och till slut helt avstod från mejeriprodukter. För den godaste potatisgratängen innehåller en hel del grädde och inte sällan riven ost på toppen.
Jag har gjort några varianter genom åren och då främst använt mig av kokosmjölk. Vad jag kan minnas har jag nog aldrig lagat en gratäng på enbart potatis och kokosmjölk utan valt att ha med champinjoner och purjolök också. Det är dessutom en av de få rätter jag lagar i låda och som blir fler än 1-2 portioner, vilket det oftast är när jag lagar mat. Det bästa med denna sötpotatisgratäng är att den såklart går att göra till fler. Det är bara att använda den stora ugnsfasta formen du vill och öka mängden på ingredienserna tills formen är full.


Sötpotatisgratäng
2 port

2-3 sötpotatisar (stora)
1/2 purjolök
2-3 vitlöksklyftor
olivolja
flingsalt
svartpeppar
1-2 dl kokosmjölk

Tvätta och hyvla sötpotatisen. Är du som jag, ingen direkt fena på att skära tunna skivor, så ta hjälp av en mandolin. Strimla purjolöken, både från den gröna och vita delen. Häll olivolja i botten av en ugnsfast form och täck med hälften av sötpotatisskivorna. Salta. Fördela purjolöken och den finhackade alternativt rivna vitlöken. Peppra och häll över drygt 1 dl kokosmjölk. Avsluta med resten av sötpotatisskivorna och strö över lite flingsalt och några stänk olivolja.
Ställ in i ugnen på 180-200 grader i ca 20-30 minuter.
Servera med sojakorv eller en bönsallad.


Smaklig spis!


***

9 kommentarer:

ilva sa...

någonstans har jag ett franskt recept på en potatisgratäng med rödvin, det vore kanske ngt för dig?

Fröken Dill sa...

Spännande, jag var inte alls kompis med sötpotatis förrän jag provade den tillsammans med chèvre. Kan tänka mig att den är toppen med kokosmjölk också...

Ann-Louise sa...

Det här låter ju hur gott som helst! Jag brukar inte heller göra gratänger särskilt ofta då jag lätt blir illamående av all grädde och ost men den här säger jag bara oh yes till!

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Oh, vad spännande! Jag äter sällan potatisgratäng, främst för att jag växte upp med min mammas (vi åt den i alla fall en gång i veckan) och är FORTFARANDE helt otroligt trött på den! Dock älskar jag sötpotatis och kokosmjölk passar ju så bra till... Ja, det är är nog en höjdare!

Åsa sa...

Ilva - mmm, det låter inte helt fel. Jag har t o m vanlig potatis i skafferiet - och rödvin :)

Fröken Dill - ja, det är inte alls dumt. Sedan jag slutade med mjöl har jag börjat använda kokosmjölk allt mer. Gärna i soppor och istället för en skvätt matlagningsgrädde i diverse grönsaksblandningar (som jag steker).

Ann-Louise - Du ska veta att jag tänker på dig varje gång jag håller i eller äter sötpotatis. Vet egentligen inte varför men högst troligt är att jag sett ngt recept hos dig med sötpotatis ;-) Plötsligt så låg det iaf en påse sötpotatis i kundvagnen när jag kom till kassan. Sen var jag fast ;)

Hösten i år har mer än någonsin tidigare gått i pumpan och sötpotatisens tecken :)

Alexandra - Testa! Den är inte på långa vägar så krämig och mastig som den annars gräddstinna potatisgratängen (vilken jag å andra sidan kan längta efter då jag allt annat än förätit mig på den)

Nässelblom och choklad sa...

Mmm, så gott. Jag gillar sötpotatis mycket. Kan tänka mig att en gratäng blir riktigt god. Brukar nästan aldrig göra vanlig potatisgratäng men av någon märklig anledning har det hänt ett par gånger det senaste halvåret. Är det något som börjar komma tillbaka? Intressant med kokosmjölk. Ha det bra!

Åsa sa...

Nässelblom och choklad - Ja, jag tror "70-talsmaten" kommer att komma med stormsteg under 2012! Stuvad mat, potatisgratängen, hasselbackspotatis, pyttipanna psv. Det är bara en tidsfråga innan den första kasslern med ananasringen dyker upp bland bloggarna (andra än hos Den bruna maten dårå). Säkert lagas maten redan för full men ingen vågar vara offentlig med det - än ;)

Pia K sa...

låter smarrigt! länge sen jag lagade sötpotatis, hittade ett annat fint recept igår som jag oxå vill laga asap. gillar ej potatisgratäng med mkt grädde och ost, det lägger sig som en klump i magen. mkt vitlök och lite feta är gott tycker jag:) den här verkar fräsch och smakrik, kanske ngt för julbordet.

Åsa sa...

Pia - det tycker jag absolut du ska göra! Pimpa den med grönkål också :) Ingen stabbig gratäng då varken grädde eller ost ingår. Kokosmjölken kan å andra sidan bli lite väl vattning men då blir iaf potatisen mjuk och smakar inte rå :)

Related Posts with Thumbnails