torsdag 24 november 2011

Tiden bara tickar iväg


Jag har så mycket att berätta för er! Men ack så lite tid att skriva och inte minst fixa med bilder. Det här med bilder kan vara en känslig fråga för en del matbloggare. Flera av er därute är mer eller mindre professionella fotografer, andra hobbyfotografer, några har dyra fina kameror som faktiskt gör det mesta jobbet oavsett man är bra fotograf eller ej och så finns det såklart de som lägger mindre vikt vid just fotograferingen och det estetiska utseendet av matbloggen.

Själv är jag extremt kluven. Jag lockas definitivt av tilltalande och i mina ögon vackra bilder. Ja, i stort sett snygga matbloggar, gärna reklamfria sådana, men läser även mindre estetiskt tilltalande på grund av innehållet, de goda recepten och för personen bakom bloggen. Ibland händer det till och med att jag blir så avundsjuk att jag nästan inte vill titta och läsa mer av de finaste bloggarna. Tack och lov är det snabbt övergående och jag klickar mig vidare bland tjusiga och inspirerande matbloggar.
Värre går det dock med min egen blogg och självförtroendet sjunker för varje gång jag öppnar bildbiblioteket i datorn. Jag vill ju att det ska se snyggt ut och jag vill så gärna ta fina bilder men jag kan inte. Det blir bara inte bra hur jag än vrider och vänder på det hela. Nu har dessutom min dator börjat trilskas. Min gissning är att den helt enkelt tröttnat på allt skräp jag laddar över från kameran. Det går sällan att ens att rensa, slänga och allra sämst att redigera i så enkelt program som kamerans egna eller Paint (ej att förväxla med Paint.NET), utan att datorn bara blir svart och stänger av sig själv. Dessutom hänger jag kvar vid gamla Blogger. Har inte riktigt hittat en design jag gillar och så blev det så konstigt med överföringen av bilderna och när det kommer till att själv koda är jag extremt begränsad.
Skulle så gärna vilja ha en egen snygg logga och så har jag förgäves försökt att lägga till en egen bakgrund. Har hittat en del tips och trix på näten men vet inte vad jag gör för fel för det vill sig inte när jag försöker.

Dock njuter jag nu av att färsk grönkål finns att köpa både på Ica Supermarket och Hemköp där jag bor :)


***

4 kommentarer:

Plommonet sa...

Och så finns det vi stackare som tänker att en mobilkamera är bättre än ingenting! ;) Jag håller med dig, det hade varit superkul att vara duktig och ta fina bilder också, men en kan ju inte vara bäst på allt! Jag lägger mitt krut på maten istället, så får bilderna bli lite som de blir. :)

Rasmus sa...

Du är inte alls en dålig fotograf tycker jag, och visserligen finns det matbloggar som har fantastiskt vackra bilder, men de ligger ofta på gränsen, eller passerar den, till att se ut som att maten vore skulpturer som aldrig får röras, snarare än något som faktiskt ska ätas upp.

För övrigt är förstås den här bilden extremt tilltalande för mig, men det är väl knappast förvånande... :)

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Du, jag känner igen mig till hundra procent! Jag älskar att läsa matbloggar men känner mig ofta väldigt underlägsen när jag gör det, det finns liksom inte en chans att jag ska kunna nå upp till alla dessa talangfulla människors nivå! Hur kan man ha begåvats med både förmågan att laga mat, lägga upp mat, arrangera en bild OCH ta en bra bild på samma gång? Själv är jag LÅNGT ifrån bra på det där med att ta kort, jag tycker det är svårt med belysning och skuggor, och så vill jag ju gärna ÄTA maten med, så det måste ju gå någorlunda fort!

Ibland surnar jag till och vill inte läsa blogginlägg hos de som tar "snyggast" bilder (i mina ögon sett) bara för att jag då känner mig så dum som lägger upp sådana amatörinlägg med tråkbilder. Men så tänker jag att nej, det går inte att resonera så. Vi är alla olika och det reflekteras i våra bloggar. Jag har inte råd med specialkamera eller tid att lägga på att arrangera snygga bilder även om jag ville, men att njuta av andras behöver ju inte göra mina lite snabbare tagna sådana sämre!

Jag tycker mycket om din blogg och dina recept. OCH dina bilder. Du kan mycket om mat och ditt hjärta är stort - DET märker man tydligt i din blogg, och allt du lagar gör mig sugen. Fortsätt med DIN blogg på DIN nivå, vi följer dig troget <3

Åsa sa...

Plommonet - jaa, jag vet och jag läser ju din blogg också :) Maten och recepten måste såklart vara bra. Är det bara fina foton men inget innehåll går de såklart fetbort! Jag skulle så gärna bara vilja kunna hantera kameran och bilderna bättre.

Rasmus - Tack. Det är bara det att jag kanske tagit 100 bilder och bara en syns här i bloggen. Många inlägg blir aldrig av för att jag grämer mig så över de dåliga bilderna. Och grönkålen i affären tog jag med mobilen (som för närvarande är uppe i Sthlm - dock utan mig denna gången - och jag hoppas hoppas den ska fungera felfritt när den kommer tillbaka)

Alexandra - åååh, vilken start på denna måndag! Tack.
Skrattade högt och igenkännande med det där om att ÄTA maten :) Så många gånger den hunnit bli kall innan jag är klar. Får mig ibland att fundera på vad jag håller på med ;-)
Jag lånade en annan i mitt tycke tjusig kamera förra våren och jisses vilken skillnad på bilderna. Och inte gjorde jag något annorlunda med motiven. Dock var bilderna väldigt stora, över 1MB och datorn gillar verkligen inte så stora filer. Tyvärr blir mobilkamerans bilder även de i den storleken. Det är såklart bra ur ett bildperspektiv och kvaliteten blir oftast bättre men som sagt, datorn pallar inte och så är det tiden som ALLTID är för knapp som sätter stopp för mig iaf att gräva djupare i bildarrangerandets förunderliga värld.

Men jag kommer fortsätta blogga hur som - var så säker :)

Related Posts with Thumbnails