söndag 10 oktober 2010

Det skiftar nu

Förutom ett par kalla dygn i september har vädret hittills varit alldeles ljummet. Knappt ens på morgonen är det sådär bitande kallt. Det har gått flera veckor sedan de gula löven började singla ner utanför fönstret men det var först igår jag upptäckte att det faktiskt blivit höst. Det är gult, brunt och så gnistrande rött på träden. Mycket är trots allt fortfarande grönt och jag åt faktiskt stora röda smultron från min lilla odlingslott igår. Tydligt är dock att det nu börjar skifta. Skifta i färg. Skifta i ljus. Skifta i humör. Skifta i livet skulle jag gärna vilja lägga till om det nu var så men den punkten får vänta ett tag till.

Och så är det ljuset. Cykellampor tillhör numer den dagliga packningen. Särskilt i träningsväskan. Nu är det bara en tidsfråga innan de måste sitta på cykeln redan på morgonen. Från och med nu är det också så att jag måste ha fönsterglasögon på mig också. Jag har alltså fått ett "stenskott" på hornhinnan. Inget jag rekommenderar. Bedövning, skrapning på ögat, salva och lapp. Skönt att det inte var värre men hjälp vad vingligt och ofokuserat det blir med bara ett öga. Längtar tills kuren med antibiotikasalvan är över.

Efter en hyfsad snabb genomgång i mitt digitala fotoalbum går det fort att konstatera att oktober är min favoritmånad att fotografera utomhus. Knallblå himmel och färgsprakande träd och buskar. Kan inte bli bättre. Nästan på dagen förra året blev det en rundvandring där jag bor för att föreviga de knallröda och nästan självlysande löven. De är så vackra att jag nästan inte vet vart jag ska ta vägen. Det är precis nu jag önskar att jag var en riktig fotograf...


Trevlig oktober önskar jag er alla mina läsare!




3 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Visst är oktober en vacker månad med alla färger. Men det är inte så kul att det blir mörkare, dagarna krymper och räcker inte till. Men jag gillar också september och oktober mycket. Där ett lugn som lägger sig och naturen är som bäst. Jag tycker att dina höstbilder är fina. Hoppas att du snart är bättre i ögat. Jätteotäckt sådant där, man inser hur känsliga ögonen är när något händer. Har själv fått en liknande skada av en trasig rockring:( Ha en bra höstvecka!

Mikkan sa...

Vackra bilder! :)

Åsa sa...

Nässelblom och choklad - Åh ja, det är nog lugnet du skriver om som är så tilltalande. Trots att här var storm i helgen och regn nästan oavbrutet i två dygn så ändå är det något visst med tiden nu. Och ja, det är lite tråkigt att det blir mörkt så fort nu men om inte skulle vi säkert inte längta till ljuset (och sen igen mörkret ;-) )
Ögat är ok nu igen. Gick med salva en hel vecka. Usch ja, det är läskigt annars med ögonen. Skulle nästan behöva fönsterglasögon nu när solglasögon inte riktigt passar i ösregnet. Är ditt öga ok då? Vet inte om man kan få ärr eller så på hornhinnan efter?

Mikkan - Tusen tack! Känns som en evighet sedan det var så fint ute, nu när träden nästan är helt kala och det en brungeggig sörja ligger tjock på cykelbanorna.

Related Posts with Thumbnails