tisdag 19 oktober 2010

Tid för fokustid


Idag för ett år sedan hade jag en rättvisemärkt morgonfika här på bloggen. Under några veckor nu i oktober/november brukar det vara så kallade fokusveckor för Rättvisemärkt. Eller ja, den svenska organisationen bytte tidigare i år till det internationellt namnet Fairtrade. Tidigare år har jag varit särskilt engagerad under fokusveckorna. Förra året jobbade jag t ex i butik och bjöd på choklad vid ett par tillfällen. Stod också på stora Coop i Sisjön och bjöd på Rättvisemärkt kaffe och muffins som Eguale tagit fram på själva fikadagen. Om jag inte minns fel hade självaste Bananas* visning i Göteborg under den perioden och där bjöds det på rättvisa bananer och choklad.

I år är det dags för den stora Fairtrade Challenge den 27 oktober nästa vecka. Målet för Fairtrade var 150 000 registrerade deltagare för fikan och idag tisdag den 19 oktober är det 281 850 (antalet ökade visst med över 300 deltagare under tiden jag skrivit på detta inlägg) fikadeltagare registrerade! Se här var du hittar en fika nära dig eller arrangera din egna hemmavid, med grannarna, i skolan, på jobbet, i föreningen eller var du vill.


Vill du bara göra något extra för dig själv och de dina föreslår jag att du brygger lite Fairtradekaffet och prövar mina chokladmuffins delux som är bakade med flera fairtradeprodukter. Vill du också passa på att förkovra dig kring Fairtrade så kan du läsa här vad jag skrev inför Nordic Fairtrade Challange förra året, eller Om Fairtrade på deras hemsida.



*redigerat inlägg 22/10 då jag lagt in bild som inte gick då inlägget skrevs p g a blogger som hade ngt jobb på gång.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails