lördag 23 oktober 2010

Manitoba Cream och jag på en första dejt

Nybakad fralla med 26 månader lagrad herrgårdsost
och hemmagjord rabarber- och hallonsylt


Det har gått många månader nu sedan jag köpte ett paket Manitoba Cream. Ja, nä, fråga mig inte varför egentligen. Enligt Finax är Manitoba Cream sedan länge proffsbagarnas vetemjöl och jag är långt ifrån någon stor brödbakare. Dessutom höll jag på med surdeg för säkert tio, femton år sedan och gjorde grova finska limpor med mera. Inte var det någon som brydde sig om fluffiga rågsurdegsbröd med stoooora hål i då inte. Och nu är jag inte en lika stor brödätare som då och det blir allt mindre och mindre av brödbak. Men, som de flesta andra faller jag för trycket och det omtalade mjölet ramlade som av en händelse helt enkelt ner i matkorgen ;-)
Brödet nedan kan jag tyvärr inte skryta med att jag bakat utan det är vad som mötte mig en solig, härlig och ledig lördag i Santa Barbara i början av mars förra året. Inhandlat under joggingrundan på Our Daily Bread
831 Santa Barbara Street, mellan Canon Perdido and De La Guerra streets.


Förra(förra?) helgen då alla dessa tre (3) inlägg om Annika och hennes blogg SMASKENS.NU postades på ikeas blogg och med så mycket brödbakningsinspiration var jag bara tvungen att baka. Satte degen på morgonen och jäste lite i omgångar. Skulle iväg en stund på dagen och putte ner den jästa degen igen och hoppades på att den skulle resa sig tills jag kom hem igen. Och det gjorde den men inte riktigt lika mycket som jag trodde.



Runda frukostfrallor
ca 20 st


30 g jäst
5 dl vatten
1 tsk salt
1 msk olivolja
150 g grahamsmjöl
100 g rågsikt
300 g manitoba cream
ev fänkål och anis


Värm vattnet till 37 grader. Häll över den smulade jästen, lite i taget, och låt den lösa upp sig ordentligt. Blanda i olivolja, salt och ev brödkrydda av smak. Till exempel fänkål. Blanda i mjöl. Inte allt på en gång. Spara ... till efter jäsningen. Lägg över lätt fuktig bakduk och låt stå i några timmar. Har du tid kan du putta ner degen lätt i bunken igen och fortsätta jäsa i några timmar. Stjälp sedan upp degen på mjölat bakbord (i mitt fall diskbänk) och knåda ev i mer mjöl om degen är alldeles för kladdig.
Här är dock mitt kritiska moment när jag ska baka. Det är så lätt att ta i för mycket mjöl och då blir både bullar och bröd för torrt. Det beror alltså inte alltid på ugnsvärmen eller tiden i ugnen utan snarare på mängden mjöl i förhållande till degvätskan.
Dela degen i jämna bitar (jag brukar väga varje bit) och rulla med lätt hand till bollar. Lägg på plåt och låt jäsa under duk i ca 30-45 minuter. Grädda i ca 13-15 minuter i 225 grader. Låt svalan på galler och under bakduk eller ät med detsamma! Hemmagjort sylt/marmelad är inte helt fel att sprida över en skiva ost ;-)



Smaklig frulle!


(men det här är inte sant!? Jag började inlägget den 26 september!!! Hur i hela fridens namn gick tiden så fort tills nu? Nästan på pricken en hel månad senare... jag skäms)


Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails