lördag 27 december 2014

Rischoklad a la 2010-talet

Trots den oförskämt dåliga uppdateringen i bloggen har jag varit på flera underbara matbloggsträffar under året. Bortsett från att jag dessvärre inte hann vara med hos bästa Plommonet Johanna så har jag trots allt hälsat på hemma hos Beata, badat fötterna ute hos Karin, haft kräftkalas (nåja, vi hade pappershattar på huvudet i alla fall) hos Linda och snicksnackat i omgångar hos Charlotta.Senast i raden för min del var det födelsedagstema för Rebecka och jag bjöd på rischokladtoppar.

Kanske ett vanligt julgodis för de flesta men som liten var det mina traditionsenliga födelsedagskalasgotter. Då jag är mer än lastgammal, lever med mer kunskap och andra värderingar än under min uppväxt så fick jag nu tillfälle att modernisera det gamla receptet. Ut med vårgårdariset och in med dinkelpuffar.
Rischoklad a la 2010-tal
ca 40 st

100 g choklad, 70 %
100 g choklad, 85 %
150 g kokosolja, eko (t ex Kung Markatta)
3 dl dinkelpuffar, osötade, eko
1 dl quinoapuffar, osötade, eko
3 msk (eller mer) mörk rom

Smält kokosoljan och chokladen i kastrull (alt. vattenbad) på låg värme.
Rör i mörk rom.
Vänd till sist ner dinkel- och quinoapuffar.
Skeda ut smeten, ca 1 matsked, i ganska små pappersformar (lite större än de små knäckformarna men mindre än muffinsformar.
Ställ på brick i kylen ett par timmar och låt stelna.



Smaklig fika!

* * *

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails