måndag 17 december 2007

1-års kalaset!

Det har varit en fartfylld helg som började i fredags med en närmare tre timmar lång gradering, fylld av fys- och grundteknikövningar, och slutade igår kväll/natt med fest! Däremellan har jag bakat bröd, städat, fikat, tvättat fönster och samlat tomflaskor (till glöggen). Tyvärr slocknade jag mitt framför näsan på Luke Skywalker, Obi-Wan Kenobi och Darth Vader i lördags men skam den som ger sig. Igår var det dags för stora pepparkaksbaket. Glömmer varje år vilken evighet det tar. Resultatet brukar ju förstås blir väldigt bra trots allt. Så även i år :)


Så igår var det också dags för 1-årskalaset. Och det var inte vilket 1-årskalas som helst. Restaurang Stearin i Göteborg ställde till med fest. Och ni kan haja att det blev glada för min present (som ni ser på bilden här i inlägget). Samlade ihop bokstäverna på en klädd pappskiva och slog in det hela i cellofan. Det blev som ett litet pussel att lägga för dom. Ett enkelt tips för att göra pepparkaksbaket lite roligare, och även som ett julklappstips, är att hitta på lita andra saker och figurer än att bara fylla plåt efter plåt med hjärtan och ringar. Tokigt nog glömde jag kameran hemma så det blev tyvärr inga kalasbilder. Men det var finfint och det bjöds på champagne, mat (tyvärr inget vegetariskt) och massor av gott tilltugg. Party, party hela kvällen. Och när jag vände kosan hemåt igen stod självaste restaurangägaren på podiet och vände plattor som värsta DJkungen :) Det sista jag hörde strömma ur högtalarna innan jag styrde kosan hemåt var Frankie Goes to Hollywood's gamla kanske inte helt rumsrena slagdänga från 80-talet - Relax - vilket är precis vad jag ska göra idag :)


Trevlig sistamåndageninnanjul!


2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Låter som ett härligt party! Kul med fest och champagne, men synd att tilltuggen inte var vegetariska. Konstigt när det inte finns något sådant. Idag är det så många som inte äter kött. Och även de som äter kött. väljer gärna vegetariskt. När vi haft knytis och t ex gjort pajer på fester i barnens skolor, görs de mest pajer med köttfärs och skinka eftersom "alla vill ha det". Men mina vegetariska brukar gå åt i ett nafs så att jag knappt äta något själv. Samma sak när det säljs sojakorv som ett alternativ till vanlig korv. Så många som äter kött, gillar ändå vegoalternativ!
Supersnygga pepparkakor du har gjort. En jättebra idé!

Åsa sa...

Jag håller med och jag frågade till och med på festen om det funnits men kanske redan tagit slut, men så var inte fallet. Och visst är det som du beskriver att de flesta ändå gillar det vegetariska alternativet. Jag var på julfest härom veckan och där serverades en vegetarisk buffé. Flera blev helt till sig och berömde maten och kocken om och om igen. "Tänk att vegetariskt kan smaka såhär gott!" var det en som utbrast vid bordet.

Tror bara många är ovana och inte riktigt vet vad och hur man lagar mat utan kött. Så precis som du gör, när man har fest, kalas eller ska ta med sig mat, tror jag att om man lagar vegetariskt så andra får chans att smaka hur gott det faktiskt kan vara.

Och du, tack! Jag blev väldigt nöjd själv med pepparkaksbokstäverna :) Har jag kul, ingen press och dessutom glömmer tid och rum brukar resultatet inte vänta på sig.

Related Posts with Thumbnails