torsdag 27 maj 2010

Rotselleri- och kålrotsmos


Förra helgen bjöd plötsligt på högsommarvärme och fler än vanligt fick problem under årets heta Göteborgsvarv! Det var enna riktiga 71 597 kämpar som tog sig runt i banorna. Jobbade också under helgen med en uppgift jag fått på min praktik och dra på trissor om handledaren erkände att hon var ärligt imponerad av resultatet. Hon hade nog inga större förväntningar innan när hon såg hur jag samlade på mig en massa fakta, lånade böcker på biblioteket osv. Allt för bara en liten kort intervju och en text på max 300 ord!

Nu i veckan är det iskallt igen och snålblåsten slänger hit och dit med både hår och halsduk och verkar inte vilja ge sig. Så vad passar inte bättre än lite vintermat? Njae, skivad stjälkselleri är väl sval och passande mat nu och ingen direkt vintermat förstås. Full av nyttiga vitaminer, mineraler och fibrer och dessutom lite kalorier. Faktum är att jag lagade och fotade maten i slutet av januari i år och drisslade över den goda dadelbalsamicovinägern jag fick med mig hem från, hör och häpna, chokladfestivalen i höstas. Tycker dock det smakade lika bra härom dagen då raggsockorna åkte på igen liksom tjocktröjan.



Rotselleri- och kålrotsmos
1 port

100-150 g rotselleri
100-150 g kålrot
flingsalt
svartpeppar
olivolja

Skala och skär rotsellerin och kålroten i små bitar. Lägg i kastrull och täck med vatten precis över bitarna. Koka tills bitarna är mjuka. Häll av vattnet men spara vid sidan om du skulle behöva till moset. Mosa med gaffel.
Krydda och skvätt i lite olivolja. Om du tycker moset är för torrt så tillsätt lite av det varma vattnet du kokat rotfrukten i. Rotfruktsmos blir inte alltid lika torrt som potatis och behöver sällan extra vätska. Olivoljan kan räcka.
Servera med några skivade stjälkselleristänger, drisslade med god tjock (dadel)balsamicovinäger.



Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails