måndag 26 juli 2010

Rödlök, cocktailtomater och babyspenat

Jag kan inte få nog av alla dessa smakfulla tomater. Stora som små!

Det går trögt på matfronten här. Det är varmt, kallt, blåsigt, regnigt, kvalmigt, kladdigt och halvdant väder mest hela tiden. Man vet inte om det ska bli en dag på stranden eller ej. TV:s väderprognoser för västkusten, eller i alla fall Göteborg, har varit ovanligt usla i år. I juni tror jag de sa det skulle bli sol varenda dag, fast regnet smattrade på rutan. Den så kallade morgondimma varar ända fram till tvåtiden. Ja, nej, sommar är långt ifrån min favorittid på året och jag har inte mycket gott att säga nu för tiden. Det har förvisso med allt annat än vädret att göra men uselt väder och gräsliga väderprognoser gör inte saken bättre. Hittills har jag endast haft två på-stranden-dagar och en fin, varm och solig dag då jag mest, efter att morgondimman försvunnit efter ettiden på dagen, cyklade runt för att hitta en ny badplats där jag skulle våga vara.

Det blir inte så vansinnigt mycket varm och lagad mat här. Men trots alla meloner, nektariner och råa morötter så inser jag, när jag tittar tillbaka på mina bilder, att jag faktiskt haft igång spisplattorna mer än vad jag trodde. Idag blev det till exempel varm mat i form av ett lätt stekpannefräs och spenatfyllda tortellini.



Rödlök, cocktailtomater och babyspenat
1 port

1 rödlök (knipplök)
6-10 cocktailtomater (blandade sorter)
1 näve färsk babyspenat
olja
ev en liten klick smör
salt
svartpeppar
ev färsk dragon

Strimla knipplöken fint och fräs sakta i olja och ev smör. Skölj och skiva cocktailtomaterna. Skölj bladspenaten och låt den rinna av. När löken är tillräckligt mjuk och nästan genomskinlig så tillsätt tomatskivorna. Fräs ett par minuter. Salta och peppra. Krydda ev med lite hackad färsk dragon och vänd till sist i bladspenaten. Stäng av plattan och låt bladspenaten liksom smälta in i lök- och tomatfräset. Smaka av och servera med kokt spenatfylld tortellini. En god olivolja och lite flingsalt som avslut är inget hinder.



Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails