måndag 27 september 2010

Macarons (att skämmas lite över)

Allting har alltid en första gång. I fredags var första gången jag bakade macarons. Ja nä vad säger man? Det blev inga skönheter att tala om. Knappt ens värt att fota heller men som första gång för detta måste jag bara dokumentera. Vem vet? Det kan komma att bli fler. Faktum är att kvinnan som bott tio år i Frankrike gav dom ett mycket gott betyg och tyckte de var "perfekt konsistens i mitten".
Eftersom det var första gången ville jag inte trixa och hålla på med grälla färger och speciella smaker utan körde helt enkelt men vanilj. Dessutom är jag inte heller särdeles förtjust i artificiella färg- och smaktillsatser. Tanken var ändå att smaksätta smörkrämen med lite rivet citronskal men glömdes helt enkelt bort i min iver att till slut få smaka på dom. Störst inspiration till att baka macarons har Anne, vars recept jag använt, gett mig. Kolla bara hur fiiiiiina hennes små söta blåbärsmacarons, och lavendelmacarons med chokladfyllning är!

Nu är det väl så att mandlar ska skållas och malas men jag har varken mandelkvarn eller någon bra mixer som klarar det utan hittade mandelmjöl på Gröna Boden. Det var helt enkelt finmald mandel i lösvikt. Så använder jag även vanilj på burk och har inget egentillverkat vaniljsocker som Anne gjort. Jag tog helt enkelt två msk strösocker och ett kryddmått (eller var det så mycket som 1/2 tsk tro?) av mitt ekologiska vaniljpulver och vispade med äggvitorna.


Macarons - vaniljsmak (Anne's recept på engelska)
ca 30 (15 fyllda)

3 äggvitor, rumstempererade
2 msk strösocker
1 krm (1/2 tsk) ekologiskt vaniljpulver
200g florsocker
110 g mandelmjöl



Mät upp florsocker och mandelmjöl. Blanda samman ordentligt med en gaffel. Se till att inga klumpar finns. Vispa äggvitorna med strösocker och vanilj. Vänd sedan ner socker- och mandelblandningen. Fyll en strut och spritsa ut "duttar" på ett bakplåtspapper. Låt stå i 30-60 min i rumstemperatur så det blir som ett "skinn" på duttarna innan de ska in i ugnen på 180 grader i 12-15 minuter.

Låt svalna och bred sedan på smörkrämen gjord på 100g smör/1 1/2 dl florsocker/vaniljpulver eller rivet citronskal (du väljer helt enkelt den smak du vill ha på dina macarons) och en äggula, på en av halvorna och tryck försiktigt en andra halva på toppen. Klart!


Jag hade nog lite för lite smet i varje kaka som jag spritsade ut och fick fler än 30 men varför denna "ring" runtom istället för höjd? Hrm. Det säger sig själv att jag bara måste pröva igen :-) Men det lär dröja innan jag kopplar greppet om den perfekta macaronen!


Ha en trevlig vecka!

7 kommentarer:

Anne sa...

Mm, sådär blir mina också ibland, de senaste gångerna faktiskt. Jag tror att det har varit när jag inte haft tillräckligt gamla äggvitor, de mår bättre av att få avdunsta lite mer. Smeten blir lite för lös, och höjer sig inte lika bra. Nåt sånt. Men herregud, de är jättefina ändå!! :)

Åsa sa...

Anne - gamla hur då? Jag bakade ju kaka förra helgen och sparade 3 äggvitor i en kopp (i kylen) i 4 eller 5 dagar. Kanske var de fööör gamla :/ Tog fram ur kylen ett tag innan jag skulle baka. Hur som helst blev de väldigt goda ändå och det är huvudsaken :-)

(första citronkakan blev förresten för torr och nästa försök blev platt som en pannkaka. I helgen blir det väl till att handla fler ägg ;-) kan jag tro)

Annika sa...

Jag tycker de är fina, och att det var ett fantastiskt lyckat första försök! Själv har jag ännu inte vågat mig på att pröva...

Åsa sa...

Annika - Tack! Ja jo, men jag tänker mest på kanten som ligger som en ring runtom och så blev de lite platta. Föreställde mig att de ska vara lite högre och "ringen" ska vara på just höjden istället för utanför. Men, träning ger färdighet :-) De smakade gott och var bra konsistens :-)

Pia K sa...

ser jättefina ut! själv är jag så lång ifrån macaronfan man kan vara, gillar inte alls maräng (om den inte är härligt seg) och avskyr smörkräm. kan inte alls med macaroner mao;) men de är jättesöta att se på förstås! ungefär som cupcakes som inte är min grej heller generellt (för sött och sliskigt, jag vill ha hederliga muffins med frukt utan glasyr jag).

Åsa sa...

Pia K - vill du veta en hemlis?

- de är alldeles sega inuti. det är ju riven mandel i och inte bara äggvita och socker. Smörkrämen kan man hoppa över ;-)
Äh, jag önskar jag inte gillade sött och fett så vansinnigt mycket. Alla har vi våra laster ;-)

Anonym sa...

De där ringarna runtomkring botten på dina macaroner är precis så som de ska vara. Macaroner köpte på bagerier och chokladbutiker här i Frankrike ser på pricken ut som dina så du behöver inte skämmas!

/Angie i Frankrike

Related Posts with Thumbnails