måndag 14 september 2009

Plommontider


Efter 100 delade och urkärnade plommon såg händer, fingrar och naglar ut så här

Det verkar vara ett riktigt plommonår i år. Jag ser plommonrubriker på fejsan, diverse bloggar och matsajter och fick själv över 6 kg plommon i mina händer i helgen. Jag har tidigare år kokat plommonmarmelad, plommonkräm och gjort plommon- och rabarberpaj. Men 6 kg på en gång!? Jag har inte ens en kastrull stor nog att koka allt till marmelad. Så vad göra? Jo, jag började dela plommonen och kärna ur dom. Tänkte frysa in en del och använda längre fram i höst/vinter då energin förhoppningsvis finns att göra mer. Men hallå?? Varför är det ingen som talar om att plommon innehåller en massa färgämne (Anthocyanin - glykosidhaltigt färgämne)??
Hett tips till alla plommonhanterare där ute - ha inte manikyrerade naglar när det är dags att ta er an plommon!
Eller tja, plommon innehåller inte lika mycket som t ex aubergine, svarta vinbär, björnbär m fl. Men visst är det ett ämne som ger röda, blåa och violetta färger. Antocyaniner är också en del av det vi kanske bättre känner till som antioxidanter.


Efter ca 3 kg utkärnande av plommonen gav jag upp. Det blir till att koka resten av de dryga 3 kg plommon jag har kvar hela! Bäst att räkna plommonen i n n a n jag kokar dom förstås så jag inte missar nån att fiskat upp efteråt. Nu gäller det bara att hitta något bra plommonmarmelad/sylt/kräm recept...




Tips någon?

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Vilken lycka att få så mycket plommon, men också lite stressande. Plommon håller ju så kort tid som färska så det blir till att jobba på. Kommer inte på något bra tips för så mycket plommon, annat än vad du själv redan har på gång.

Åsa sa...

nässelblom & choklad - Jag slängde faktiskt in ett par kilo i frysen och äter plommon till mellanmål också :)

Related Posts with Thumbnails