måndag 28 september 2009

Julie & Juliaaaaa!!!!

(bilden är lånad från bloggen Bran Appetit)

You bet I have! Fast bena ur en anka kommer jag aldrig någonsin att göra. Jag fick förmånen att se filmen Julie & Julia som har premiär den 9 oktober, före alla andra. Tack C!! Den fick mig att bli påmind om varför jag för ett par år sedan började blogga. Eller njae, inte för att jag tagit mig an the one and only Julia Child's bok Mastering the art of French cooking (1:a uppl 1961), vi har ju vår egen kokbok (vars 1:a uppl utkom redan 1951), men ändå. Det är ju kul att stå i köket och röra i grytorna. Dessutom, då jag vart klar i skolan och tog klivet in i arbetslösheten, kändes det skönt att ha något kul och lustfyllt att pyssla med. Att det också finns potentiella möjligheter att resultera i en bok som sedan filmatiseras gör ju saken inte mindre kul ;-)

Filmen handlar kort och gott om en tjej, Julie Powell, som vid 30-års ålder är gift, jobbar på en statlig myndighet och kände sig ändå allmänt värdelös och ville egentligen jobba som författare. Hon tar sig an uppdraget att laga sig igenom alla recept i Julias bok under loppet av ett år. Om detta skriver hon om i en blogg och det hela slutar med... hahhah, men det kan jag ju inte avslöja här!
Jämfört med dagens bloggar (Julie bloggade redan 2002) känns hennes blogg faktiskt ganska tråkig. Kan ni ens föreställa er en matblogg utan bilder??

Stjärnan i filmen är såklart Meryl Streep. Hon borde få en Oscar för hennes insats! Och för er som inte minns eller vet ngt om självaste Julia Child, som bara är för härlig, kolla in filmsnutten här nedan!







Eftersom filmen visats i andra länder finns det såklart en hel del bloggare som redan skrivit om den. En bra och välskriven recension hittar ni här hos Vegetable Japan.



Glöm nu inte boka upp den 9 oktober för biobesök!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails