torsdag 17 september 2009

E-nummer och lite till

Okej, här kommer uppföljning från inlägget igår om stjärnkocken Boris och hans serie "Hemlagat". Sänds i SR P3. Det är förstås hämtat från ett av SR's absolut roligaste humorprogram Cirkus Kiev. Trots den stora portionen humor finns det såklart ett allvar i det hela så därför den lite mer seriösa tonen i dagens post.


Det har gått ett tag sedan Mats-Eric Nilsson kom ut med boken Den hemlige kocken. Det är väl snart 2 år kan jag tro. Måste erkänna att jag fortfarande inte läst den. Jag införskaffade mig faktiskt ett eget exemplar i pocket. Eftersom den legat hemma ett tag tog jag den med på resan i januari och trodde i min enfald att jag skulle ha en del fritid över under vilken jag skulle sluka böcker. Men icke. Jag kom väl ca 2-3 sidor bara. Tog med mig boken hem igen och min intention är fortfarande att läsa den.


Trots att jag inte läst den är jag ändå medveten om att mycket av vår mat innehåller diverse tillsatser som kanske inte alltid är så önskvärda. Jag började läsa näringsinnehållet och innehållsförteckningar på matprodukter jag handlar i början av 90-talet. Det har nu blivit en vana. Först handlade det mest om själva näringsinnehållet som fibrer, vitaminer, fett och kolhydrater men också om det fanns särskilt sötningsmedel i.
Sen var jag mer intresserad om det fanns mjölkpulver, ägg och andra animaliska produkter i så kallade vegetariska rätter och matprodukter. Under en period försökte jag till och med lära mig alla E-nummer, eller ja, i alla fall de större grupperna. Försökte lära mig om det var ett färgämne, konserveringsmedel eller kanske rentav en smaktillsats. Men som ni vet finns det ju en hel del E-nummer och jag villade ganska snart bort mig bland alla siffror.

Och som sagt, i dessa laga-din-mat-själv-trend har även en bland flera trevliga bloggar och sajter i ämnet tillkommit. Vill passa på att slå ett slag för Äkta vara, vilket även är titeln på Mats-Eric Nilssons nya bok, som uppmärksammar alternativ till halvfabrikaten och alla tillsatser i maten. De skriver på sin hemsida att:

Den här sajten har kommit till av en längtan efter mat som det inte har fuskats och trixats med. Vi har tröttnat på tillsatser och ledsnat på tillverkarnas och butikernas budskap om att maten är "traditionell", "hemlagad" och "äkta", när den i själva verket ofta är en industriprodukt som aldrig har rörts av en mänsklig hand.
Har insett att redan innan jag började blogga, visste mer om mat och dess innehåll än vad jag trodde. Om kvaliteten, tillsatser och "matfusk" och om vad som faktiskt är nyttigt mat jämfört med onyttig. Kanske var det min förkärlek till en väldigt populär brun läsk i röd burk (vilken jag idag inte längre dricker) som en gång gjorde mig uppmärksam på socker, innehåll, energi och kalorier mm. Eller så var det tandläkaren som en gång för länge, länge sedan gjorde ett påpekande om det enorma sockerinnehållet i vanlig apelsinjuice (vilket jag heller aldrig längre dricker) som fick mig på bättre tankar :) Juice som dessutom inte heller är någon speciellt bra C-vitamin källa som man gärna vill tro. Se juicetestet som pdf här.



Så heja på, alla ni matintresserade människor som fixar hemlagat!

2 kommentarer:

dennisMat sa...

Den hemlige kocken upplyser oss om verkligheten. Grymt bra!

Åsa sa...

dennisMat - Välkommen till min blogg. Kul att du hittade hit!

Ja, jag har hört bara bra om den så nu är det väl hög tid att ta mig igenom den på allvar ;-)

Related Posts with Thumbnails