onsdag 25 november 2009

Blueberry - ej att förväxla med Blackberry...


Under mitt besök i stora staden förra veckan, slank jag in i en för mig ny butik/lunchställe. Blueberry. Tydligen har Blueberry funnits i hela tre år! Jag har visserligen varit i stora staden flera gånger under de senaste tre åren men aldrig upptäckt det stället. Eller ja, det finns visst tre stycken Blueberrybutiker och jag har lyckats missa alla av dom. Ni som känner igen er på bilden vet säkert att jag besökt butiken på Sibyllegatan 15. De andra två ställena är en juice/smoothiebar på NK och en butik vid Stureplan.
Blueberry har ett eget kök där all mat förbereds och där alla Blueberryförpackningar packas. Företaget som beskriver sig själva som en "må-bra-fabrik" kör också sin elbil mellan produktions-och-köksplatsen och butikerna. Trots att Blueberry skriver på sin hemsida att de i deras produktions- och cateringkök som "producerar all vår mat från grunden" måste jag erkänna att jag tvivlar på den beskrivningen. Jag tror inte de varken odlar grönsaker, bakar tortillasen till wrapsen, eller ens odlar gojibären. Förpackar däremot och sätter de superfina liiiiila etiketterna på påsarna gör de där.

Förutom den fina lila loggan (ja, jag är en sucker för lila!) gillar jag helhetssynen Blueberry har för mat, människor och miljö. Vad det gäller själva maten jag åt måste jag säga att jag blev lite besviken. Ganska smaklöst faktiskt. Och inte för att verka kinki nu men tjockleken på wrapsen var verkligen i största laget. Flaskan på bilden är ca 1 dm hög och wrapen var inte mycket längre än just 1 dm och därmed väldigt väldigt tjock. Tur att jag inte satt ute och åt då större delen av innehållet mest hamnade på bordet. Citronyoghurten i burken var absolut nödvändig som tillbehör, för det var en galet torr falafel jag fått tag på. Jag valde alltså en vegetarisk wrap som fått namnet "Pick Your Beans" och enligt innehållsförteckningen skulle det då vara:

Blueberry falafel , saffran, quinoa, kanel, kidneybönor, rostad paprika, citronyoghurt, torkad apelsin, morot, rödbeta, spenat, romansallad, ruccola, ärtskott, tortillabröd, kryddor.
Quinoan var gul men jag kunde inte känna någon saffransmak, anade rödbetorna och ruccolan gav ett litet sting när jag bet i den. För övrigt måste jag säga att, trots det att jag satt ner i lugn och ro och verkligen kände efter smaker, så fann jag de inte riktigt. Att de på hemsidan även beskriver sin Blueberry falafel som "de luxe" begriper jag inte. De stoooora falafel som låg där var riktigt torra. Jag är ju tillbaka hemma igen och kan tyvärr inte fråga dom om detta. Någon annan som vet? Någon som ätit från deras meny?

Blåbärsdrickan till var toppengod! Jag måste ändå säga att jag gärna går tillbaka dit under min nästa visit i stora staden. Gillar deras koncept, synen på mat och livet och det finns mycket bra att läsa under deras flik Food for Thought. Och hade jag bara haft lite mer pengar skulle jag absolut köpt med mig deras snygga lila hood i ekologisk- och Fair Trademärkt bomull och allt samt en flaska eller två av deras Blåbärsglögg!!

Kanske här är ett julkpappstips för den som ev går i sådana tankar.



Och nej, jag fick inget gratis i butiken. De ville heller inte jag skulle fota (trodde jag skulle sno deras "unika" koncept!) Jag betalade snällt de hutlösa 89:- take-away-maten kostade.

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Det låter ju väldigt bra och väldigt gott. Synd att det inte riktigt stämde. Jag har själv inte testat deras produkter, men har varit nyfiken.

Åsa sa...

nässelblom o choklad - shaken var god iaf och de hade wraps med kyckling oxå och säkert lax. Minns inte riktigt men de är säkert värt att pröva igen :-)

Related Posts with Thumbnails