onsdag 11 november 2009

Stekta röda tomater och halloumi


Jag förstår inte hur det kan bli så många bilder att ha reda på? Det är så svårt att rensa, namnge och att bestämma mig för någon bild överhuvudtaget. De är ju egentligen inte bra alls. Jag knäpper ju bara med kameran och hoppas det ska bli något som blir bra och användbart. Inte har jag något bildredigeringsprogram heller och förstår inte riktigt hur jag ska använda de funktioner som redan finns i datorn. De flesta bilder blir naturligtvis kassa men det är så svårt att riktigt se ordentligt för samtidigt ser jag hur det var där, just när jag tog bilden. Det är som en slags imaginär bild i huvudet, som jag inte kan förmedla genom bilderna, som ändå på något sätt syns när jag tittar på mina bilder. Hrm, låter det invecklat? Jag tror nog ni flesta som själva fotar, bara sådär på en höft, förstår vad jag menar.


Enkel och färgglad mat för ännu en grå dag. Lockar med lätt (förutom osten) mat från i somras då jag egentligen skulle steka gröna tomater som jag inte hittade just den dagen. Så, man tager vad man haver, och gör något gott av det! Fungerar alltså lika bra en ruggig höstdag då det annars är lätt att bli lurad av kylan och mörkret och äta lite för mycket av det goda.


Stekta röda tomater och halloumi

tomater
fullkornspasta
halloumi
olivolja
flingsalt (Obs! Tänk på att osten är väldigt salt)
svartpeppar
färsk timjan

Koka pasta. Tvätta och skiva under tiden tomaterna. Stek på medelvärme i olivolja. Jag som inte har någon grillpanna (vilket ofta syns vad gäller halloumi) steker jag osten i vanlig stekpanna. Smakar förmodligen lika bra som i grillpanna, men får då inte de tjusiga grillränderna. Salta och peppra. Var lite försiktig med saltet bara för halloumiosten är väldigt salt. Servera med färsk timjan på toppen.



Smaklig spis!

1 kommentar:

Kinna Jonsson sa...

Ser otroligt gott ut! Tack för igår. kram

Related Posts with Thumbnails