fredag 16 mars 2012

Blomkål- och getfetamos


Ännu ett ta-vara-på-rester-ihopkok från Miss Meisters kök. Då jag åkte på en rejäl förkylning för några månader sedan var det inte mycket bevänt med matlagningen. En dag bestod min föda t ex av 1 liter glass. Sen blev det semlebullar, frallor, knäckebröd och inte mycket till varken frukt eller grönsaker. Tappar verkligen matlusten när jag är sjuk. Fast när hungern sätter in så måste jag ju äta någonting. Oftast sådant jag slipper tillaga.
Men plötsligt säger sedan kroppen ifrån och liksom kräver grönsaker i olika form. Tur för mig då att jag inte bara hade kokta rödbetor i kylen utan även kokade blomkålsbitar. Tillsammans med en överbliven bit getfeta tog jag mixerstaven och vips hade jag en krämig topping till de kokta rödbetorna.



Blomkål- och getostmos
ca 1 dl

100-150 g kokt blomkål
ca 50 g getfeta
1-2 msk olivolja
färsk pepparrot, finriven
flingsalt
svartpeppar
några skvättar olivolja


Om du inte redan gjort då koka blomkålen. Låt svalna innan du fortsätter med mixen. Fortfarande min bästa vän, näst efter knivarna, i köket är stavmixern så i med blomkålen och olivoljan i tillbringaren för stavmixern. Kör tills all blomkål är mixad. Tillsätt osten och den finrivna pepparroten och kryddor. Har inte angivit mängd för pepparroten är ganska stark och speciell i sin smak så det får vara lite upp till var och en av er att bestämma. Själv gillar jag pepparrot och tror det var runt en matsked eller så.

Mixa tills allt är som ett mos. Kan bli lite stabbigt med osten så var därför extra noggrann med att se till att allt mixas ordentligt. Kanske behövs en skrapa att hjälpa till med det.

Servera på skivade kokta rödbetor. Blomkål- och ostmoset är också gott på brödsnittar, som dipp till morötter och andra skurna råa grönsaker och också till varma rostade rotsaker.

Utan och med blixt och utan att kunna redigera
verkar det stört omöjligt att få till en smakfull bild



Trevlig helg!


***

4 kommentarer:

Matarkivet sa...

Ser jättegott ut, Åsa!

KIm sa...

Ost ost ost, denna frestelse. ;)
Verkar riktigt gott!

Åsa sa...

Matarkivet - tack! Jag hann sansa mig och roddade lite för en bild, för jag började ju äta en stor klick till en hela rödbetor och höll på att äta upp rubbet ;-)

Kim - Eller hur! Men det var då det. Nu finns ingen ost hemma längre. Getfetan i receptet ovan var en eftersläntrare dessutom.

Mårtenssons kök sa...

Låter verkligen fantastiskt gott!

Related Posts with Thumbnails