torsdag 15 mars 2012

Grönkål med smak av kokos


Det var ju detta med färsk grönkål. Ingen har väl ändå undgått att den faktiskt går att äta? Jag menar annat än långkålen julbordet? Redan i höstas då Bondens egen Marknad öppnade för säsongen vankades det grönkålsrätter lite varstans i stan. Men nu har det börjat bli svårare att hitta just färsk grönkål. Jag har haft turen att komma över några paket tidigare i år och på grund av det uppenbara avbrottet i Miss Meisters mat så har inga recept publicerats. Just eftersom grönkålen är svårfångad nu känns de recpten inte lika angelägna längre. Men, i helgen (läs den 4 februari!) såg jag till min stora glädje att hyllan på grönsaksavdelningen åter var fylld av grönkål i fyrahundragramsförpackningar. Kanske något för fler butiker att tänka på annat än ICA Supermarket nära mig.

Men det var inte bara jag som frossade i färsk grönkål under januari och februari i år. Även Mia Gahne, som i december förra året fick Gastronomiska Akademiens Guldpenna, sjöng även hon grönkålens lov i G-P. Nu har jag bara ett par påsar förvällda grönkålsblad i frysen men jisses vad sugen jag är på att knapra i mig några färska grönkålsblad ikväll.


Stekt grönkål med smak av kokos
1 port

100 g grönkål
1 schalottenlök
1 näve kokosflingor
1 tsk kokoksolja
3/4 dl kokosmjölk
flingsalt
1 tsk soja
1/2-1 tsk risvinäger
lime & mynta-krydda
rostade sesamfrön


Tvätta grönkålen. Dra bort stammen och riv bladen i bitar. Skala och finhacka en liten schalottenlök. Fräs den i upphettad kokosolja och tillsätt grönkålen och de stora kokosflingorna. Rör i stekpannan då och då. krydda och häll i soja och risvinäger. Låt puttra och häll till sist i kokosmjölken. Stäng av plattan och låt stå nån minut.
Servera med rostade sesamfrön.


Smaklig spis!


***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails