fredag 5 oktober 2012

Majssoppa med koriander och rostade hasselnötter

Jag har för första gången i mitt liv plockat sockermajs från ett majsfält. Jorå. På Bärby vajade majsplantorna högt. Vansinnigt gott och sjukt billigt. Nu ångrar jag bara att jag inte plockade fler. Fjorton kronor för fem majskolvar.
Ganska omgående efter Bärbybesöket kokade jag ihop en majssoppa som jag nyligen spottat hos My new roots. På engelska skiljer man ordmässigt soppor åt då en del kallas chowder istället för soup. Skillnaden är den att chowder är tjockare och mer krämig, innehållande mjölk och eller grädde, än soppa baserad på enkel buljong. På svenska finns ingen språklig motsvarighet vad jag vet. Däremot vet jag att jag föredrar krämiga soppor framför exempelvis minestrone.

Som vanligt hade jag inte alla ingredienser som behövdes utan fick freestyla lite. I detta fallet saknades enbart cashewnötter och trots att jag istället använde stora vita bönor och rostade hasselnötter, så blev det en soppa långt över mina förväntningar. Den var så god att jag till och med mumsade i mig små skedar från den kalla soppan i kastrullen dagen efter.

Majssoppa
3-4 port

1 msk kokosolja
1/2 jättelök (alt 1 mindre vanlig gul lök)
6 vitlöksklyftor
2 tsk havssalt
2 tsk gurkmeja
1 tsk spiskummin
cayenne - efter smak
3 majskolvar (sockermajs)
5-7,5 dl grönsaksbuljong
1 pressad lime
ca 100 g stora vita bönor, kokta 
ev 3/4 dl kokosmjölk

Koka upp vatten och rör i grönsaksbuljong. Skala under tiden majskolvarna och skär av majskornen från stammen. Hacka löken och vitlöken. Värm upp kokosoljan och fräs gurkmejan, spiskummin och cayenne färi undere ca 1 minut. Vänd i den hackade löken och salta. Fräs i fem minuter.
Rör i finhackad/riven/pressad vitlök sista minuten. Tillsätt lite grönsaksbuljong om det blir för torrt. Rör sedan i majsen och fräs i fem minuter.
Tillsätt buljong och koka upp. Låt sedan puttra ca fem minuter. Som vanligt är jag lite försiktig med buljongen då jag inte vill ha för tunn soppa. Hällde i ca 5 dl i traktörpannan och tillsatte sedan resten av den varma grönsaksbuljongen när jag mixade soppan.

Låt svalna lite innan du mixar i mixer, alt. använder mixerstav. Tillsätt de sköljda vita bönorna och mixa igen. Är den för tjock i din smak så tillsätt ännu mer grönsaksbuljong, alternativt vatten. Smaka av med salt och cayenne. Jag pytsade i några matskedar kokosmjölk på slutet. Bara för att jag hade en öppnad burk i kylen och inget som egentligen ingår i Sarahs recept.


Koriandermixen
2 port

1/2-1 dl välrostade hasselnötter
en gigantisk näve färska korianderblad
1/2-1 pressad lime
1 msk agavesirap
1/2 tsk havssalt
1 liten vitlöksklyfta
ev cayennepeppar

Och igen, inga cashewnötter hemma. Hade tänkt rosta några stora vita bönor först men valde att använda hasselnötterna istället. Rosta hasselnötterna ganska hårt i ugnen och gnid sedan av skalet. Nopa bladen av stjälkarna på den färska koriandern. Behövs eventuellt inte om du har den ljusa, späda krukodlade koriandern som finns in de flesta välsorterade mataffärerna. Själv använde jag den jag plockat på Bärby. Mycket grövre och i min smak godare. Den håller bättre i maten och "smälter" liksom inte på samma sätt som den ovan nämnda krukodlade varianten.

Mixa allt i mixer alt. med mixerstav. Vill du ha mixern mer krämig så tillsätt lite olivolja alternativt lite kokosmjölk. Toppa den varma soppan med koriander- och hasselnötsmixen.
Smaklig spis!

***

Ursprung 16 september 2012

1 kommentar:

Ann-Louise sa...

Nu blev jag riktigt sugen på den här soppan igen. I det här regniga Gbg-vädret känns den helt klockren.

Related Posts with Thumbnails