tisdag 2 oktober 2007

Paprika- och spenattofu med indisk touch

Nästan efter varje kväll jag tränat blir jag sugen på indisk mat. Spelar ingen roll vilken dag i veckan jag tränat eller hur sent klockan blivit men lik förjolat får jag ett kraftigt sug efter curry, ris, linser och så vidare. Det tog ett tag innan jag kom på varför. Suget verkade komma ungefär vid samma ställe varje gång. Det är såklart för att jag på vägen hem cyklar förbi en indisk restaurang. Den ligger visserligen på andra sidan gatan men currydoften sprider sig vida omkring. Nu ställer jag mig inte hemma, trött och hungrig efter träningen och lagar indisk curry. Oftast blir det bara yoghurt, frukt, te och kanske en knäckemacka eller två.

Men igår slog jag till och lagade något indiskinspirerat av den mat jag hade hemma. Gul paprika, hackad fryst spenat och tofu. Använde en torkad röd piri-piri, lätt krossad. Det blev en ganska het rätt. Använd gärna vanligt chilipulver eller cayennepeppar så blir det lite lättare att rätta hettan efter egen smak. Om du använder fryst hackad spenat så låt den med fördel tina ett tag innan du startar laga maten.


Paprika- och spenattofu med indisk touch
1 port

1/2 gul lök, strimlad
1 gul paprika, strimlad
1 tomat, grovt hackad
100 g hackad spenat (fryst)
80-100 g tofu, i små tärningar
solrosolja
2 gröna kardemummakärnor
4 nejlikor
ca 1-1 1/2 cm kanelstång
1 röd piri-piri, torkad
4 små lagerblad
1/2 tsk brunt råsocker
salt
vatten


Hetta upp olja i en stekpanna och lägg i löken och kryddorna. Tänk på att inte ha för hög värme. Låt löken liksom smälta och tillsätt paprikan. Låt steka en stund men se upp för att det inte blir för torrt i pannan. I så fall tillsätter du lite vatten. Lägg sedan i tomaten och den tinade spenaten och förmodligen behövs även ytterligare lite vatten. Låt puttra och gotta sig några minuter och rör sedan i den fint skurna tofun. Till sist strö lite brunt råsocker eller muscavadosocker över och salta. Servera till ris eller som jag gjorde, till fullkornspasta.


Smaklig Spis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails