tisdag 29 september 2009

Plommonmarmelad


Gick ju ut hårt här i mitt bloggåtergående men glömde ju helt av att skriva hur det gick med alla plommon jag delade och kärnade ur. Det började med 6 kg varav 3 kg nu ligger i fysen, en del gick till spillo, en del blev till paj och 1,6 kg kokades till marmelad. Och ibland lyckas till och med jag att multitaska. Passade på att tina kvällsmackan och smörsteka några kantareller samtidigt. Marmeladen räckte till nästan sex fulla glasburkar som jag såklart steriliserat innan. Kokade locken och hade burkarna i ugnen på 100 g en stund innan jag fyllde de med den nykokade marmeladen. Nästa projekt är att märka och göra fina presentburkar av dom.




Plommonmarmelad med ingefära

1,6 kg urkärnade plommon
1,1 kg strösocker (jag använde bara 1 kg)
8 plommonkärnor
1 stor tumliknande bit av färsk ingefära (valfritt)


Dela och kärna ur plommonen. Spara 8 kärnor som du krossar och tar ut den lilla innekärnan/fröet, hacka fint och koka med plommonen. Skala och hacka den färska ingefäran fint och koka med även det. Låt plommonen koka upp så det blir lite vattnigare i kastrullen. Häll i sockret och rör om.
Passa marmeladkoket och rör om då och då. Behöver eventuellt skummas av ibland. Efter ca 45-60 min kan du göra marmeladtestet. Häll upp i burkar eller fortsätt koka tills den är klar. Låt svalna framme. Sätt på fina lappar, packa in och ge bort i present!


Lycka till!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails