tisdag 30 mars 2010

Strimlad zucchini med färsk koriander


Upptäckte just att jag har 39 påbörjade poster och inlägg här sedan jag startade bloggen. En del är alldeles precis nästan färdiga, andra just påbörjade. Anledningarna är lika många som posterna till att de aldrig publicerats. Här är ett i alla fall som jag påbörjade den 2 december förra året. Jag har ändrat lite tempus i texten. Jul och nyår började ju närma sig när jag skrev inlägget, vilket är en oerhört ångestfylld tid på året för mig, och idag så är det väl lite ljusare på livsfronten. Dock gäller detsamma för maten och den begränsningen jag fortfarande känner.

***

Det gick oerhört trögt för mig i höstas, på alla möjliga plan. Främst jobbsidan såklart som efter alla år verkar bli en näst intill omöjlig uppgift att klara av. Jag är slut på idéer, motivation, lust och kraft att om och om igen öppna mitt CV, leta annonser, kontakta arbetsplatser där jag kan tänka mig vara och sedan försöka matcha ihop detta med min allt brokigare bakgrund. Det är långt ifrån en käpprak karriär från gymnasiet fram till nu. Ibland dyker det dock upp små ljusglimtar som håller hoppets låga tänd.

Hur som helst. Vad gäller vikten går det lika trögt. Jag är ingen vän av dieter direkt. Och detta är ju heller ingen matblogg som handlar om dieter trots att jag emellanåt kan koka buljong på purjolök... ;-) (och slitet under 2008 gav faktiskt resultat, om än under den senare delen). Jag gillar ju mat, både att laga och äta. Tycker väldigt mycket om att baka och såklart (eller tyvärr) äta sötsaker också. Därför måste jag hitta en balans där det går att äta lite gott, dricka vin osv ibland men ändå stanna kvar på samma vikt. Det brukar fungera bra men jag har oerhört lätt att gå upp i vikt. Det behövs inte alltid så mycket för att jag ska rucka på cirkeln som får allt att fungerar som det ska. Med åren verkar det dessutom bli svårare och svårare att gå ner. Trots att jag mer eller mindre alltid hållit på med någon form av idrott sedan jag bara var 8-9 år (då var det främst jazzbalett och gymnastik som gällde) tror jag ändå inte jag tränat så mycket och intensivt som nu under mina år i Fighter Taekwon-Do Göteborg.

Dessutom blir det svårare och svårare att göra relevanta inlägg här på bloggen kring mat och recept som jag lagat då det mest är att räkna kalorier nu. Jag brukar inte äta "dålig" mat (ur ett tränings- och hälsoperspektiv) i vanliga fall heller förstås. Över lag försöker jag att laga både god och nyttig mat.
Just nu känner jag mig dock väldigt begränsad och det är inte rum för några utsvävningar och testa nytt osv. Det leder bara till större portioner, mer mat och så är bollen i rullning igen - åt fel håll! Så här kommer tips på en lättare lunch/middag.




Strimlad zucchini med färsk koriander


zucchini
schalottenlök
olivolja
paprikapulver
svartpeppar
flingsalt
färsk koriander


Strimla schalottenlöken och börja fräs i upphettad olivolja. Tvätta och skär zucchinin i strimlor. Fräs på medelvärme tills zucchinin blivit mjukare och fått lite färg. Salta och krydda med paprikapulver och svartpeppar. Toppa av rejält med hackad färsk koriander och servera till kokt fullkornspasta. För en matigare variant så servera det med en sojakorv eller varför inte en färdig vegburgare.

Jag har valt att inte ange mängd just för att det beror lite på om du gör en eller flera portioner. Lite också beroende på grönsakernas storlek i sig. Jag brukar räkna 1/3 - 1/2 zucchini per portion om det är huvudingrediensen. 2-3 schalottenlökar (1 bananschalottenlök) och sen krydda efter smak. Bättre att ta lite i början och sedan öka på. Den färska koriandern är dock intet att snåla med. Ös på bara!



Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails