lördag 27 mars 2010

Förpackningar, färdigskuret, helfabrikat och mycket sopor


Nu var det dags för lite Santa Barbara review igen. Jag måste säga att jag inte är direkt imponerad av alla supermarkets som fanns överallt. Det var t ex Ralphs, Albertsons, Vons m fl. Mycket hel- och halvfabrikat och trots att man inledningsvis gärna imponeras av mängden och storleken på butikerna (även de "små" butikerna) är det ett förvånansvärt litet utbud av varor och kvalitet. Mycket av samma sak fast olika fabrikat. Frukt- och grönsaksdisken är dessutom inget vidare och även där hittar man mycket färdigskuren frukt i burkar. Dock kan ju den alltid uppradade frukten locka ögat. Aldrig att man hittar äpplen huller om buller i en låda.
I de lite större butikerna fanns även en disk med färdiglagad mat som man kan köpa i lösvikt. Däremot var det svårt att hitta någon chark- eller ostdisk. Allt är i stort sett färdigpackat. Och så är det ju alla dessa storpack av allting. Drickor, godis, ost, korv...ja, det finns ingen ände på det.
Även detta kom att bli lite av en krock mellan mig och min norska arbetskamrat Erling. Ja ni vet, han jag skrivit om tidigare som egentligen heter något annat. under jobbet jag hade där förra året. Sa jag att han t o m åt rinnande äggvita (="100% rent protein" ??) och ibland äggula på tetra pak?? Ja, han trodde nog han var guds gåva till kvinnorna (öööh, not!).
Det skulle väl dock aldrig falla honom i att köpa ett färdigkokt ägg i alla fall!


Så mycket förpackningar, färdig mat och alla dessa drickflaskor!! Jag har aldrig varit med om så mycket sopor! Tack och lov att vi hade återvinningstunnor på plats och slapp frakta allt till någon station långt borta! Av någon konstig anledning hade de tidigare haft en rutin att lämna alla flaskor och tomma förpackningar på diskbänken och sen ta ner det till garaget/soptunnan vid ett annat tillfälle - typ aldrig.



Det skar i hjärtat mest hela tiden för att ett sådant fantastiskt underbart fint kök, dagligen besudlades.

2 kommentarer:

Sara sa...

Tack, tack, tack för dina kloka, fina kommentarer pâ min blogg!
Ligg för allt i världen inte lâgt, du har ju helt rätt!

Kram, Sara

Åsa sa...

Sara - åh, tack! Jag kan nog inte hålla mig så länge ändå ;-)

Related Posts with Thumbnails