torsdag 17 januari 2008

Magisk purjolökssoppa

Visst är vi lite till mans ganska trötta på mat så här efter en långa jul- och nyårshelgen samt trettonhelgen innan Vardagen kom tillbaka. Eller ja, trötta och trötta. Såklart vill vi ha mat men kanske lite av det lättare slaget. Förutom att vi ännu ett år slagit köprekord under julhandeln är det ju också en extrem matsäsong. De stora mathandlarna gör sig säkert en rejäl hacka på allt smaskens vi stoppar i oss under december månad. Kanske har vi till och med lagt på oss ett kilo eller så de senaste veckorna.


Jag läste för något år sedan boken Franska kvinnors smala hemligheter av Mireille Guiliano. Säkert känner många av er redan till den. Hon skriver om fransyskors förhållande till mat och hur de äter både choklad, ost och dricker vin. Nyckeln till smarta kvinnors goda och hälsosamma liv hittar du i boken! Några exempel är att äta med måtta, öka proportionerna färsk frukt och grönsaker, laga maten själv och undvik färdiglagad mat, bearbetade varor och allt som är artificiellt, ät en ordentlig frukost, regelbunden fysisk aktivitet, ladda med ersättningar och tröst att använda istället för marodörerna, ha alltid en en-cas ("i fall", som ett lite mellanmål) i fickan för oväntade nödsituationer (t ex hungerattack) och till sist välj och avnjut helgens belöningar! Det är bara några snabba tips om en slankare tillvaro.



Detta är absolut ingen bantningsmetod utan ett hållbart och medvetet förhållningssätt till maten du äter. För att bryta en dålig relation till mat beskriver Guiliano steg för steg hur man kan gå vidare. En hel del recept finns i boken också. Ett av dom är på det hon kallar DEN MAGISKA PURJOLÖKSSOPPAN (BULJONG). Det är den du lever på under en helg för att rensa kroppen och så att säga starta om på nytt. Kanske är det inte så konstigt att det är just purjolök som soppan kokas på. Purjolök sägs sprida qi. Enligt kinesisk och persisk traditionell medicin är purjolök lämplig vid: gaser, aptitlöshet, orolig mage, uppkördhet i mage och bröst, slemmig och rosslig i luftrör.* Receptet nedan är hämtat från pocketboken Franska kvinnors smala hemligheter (s 28).



Magisk purjolökssoppa (buljong)
Till 1 person under en hel helg

1 kg purjolök
vatten som täcker dem i en stor gryta.

Rengör purjolökarna och skölj dem väl för att bli av med sand och jord. Skär av de gröna delarna, så det som blir kvar är det vita med en aning av grönt. Lägg purjolöken i en stor kastrull och täck med vatten. Koka upp, sänk värmen och låt sjuda utan lock i 20-30 minuter. Häll av vätskan och spara den. Lägg purjolökarna i en skål.
Juicen ska drickas, uppvärmd eller rumstempererad, varannan eller var tredje timme, 2 dl åt gången. Till måltiderna eller när man är hungrig tar man lite av själva purjolöken, drygt 1 dl åt gången. Vill du så fukta med några droppar olivolja och citronsaft och krydda måttligt med salt och peppar. Fram till söndagmiddagen kan du äta en bit kött eller fisk(ca 100-150g) med ångade grönsaker, olivolja och en bit frukt.


Smaklig spis!


* Hämtat ur Kinesisk kostlära (2000) Peter Torssell, Akupunkturakademin

7 kommentarer:

görel sa...

Hmm - det här vore nog något för mig efter all mat och alla sötsaker under julen. Purjolök är ju så gott dessutom.

Åsa sa...

Ja, annars skulle det nog varar en riktig pina att dricka! Tycker mest det smakar som en kopp grönt te fast sött :)
Hrm, och ja, det var inte helt ur det blå jag letade fram boken igen just nu. Känner mig lite tyngre än för en månad sedan :/ Det är så lätt att bara fortsätta i samma fotspår och jag tycker soppan/buljongen är till bra hjälp att bryta mönstret. Så får man ju äta den mjuka purjon också med lite citron, peppar och ev olja på.

Nässelblom och choklad sa...

De franska kvinnornas hemligheter låter ju som vettiga råd. För hysteriska bantningar tror jag ingen mår bra av varken fysiskt eller psykiskt. Magisk purjolökssoppa, bara namnet lockar. Lök är verkligen suveränt!

Anonym sa...

Jag fullkomligt älskar den boken! Den är så välskriven. Jag såg förresten på Victorias blogg (kardemums) att du sökte efter World café boken, om jag inte misstar mig så finns den på adlibris, http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0711217513
Den inbundna är slut men den häftade verkar finnas.

Anonym sa...

Nu spammar jag ner din kommentar sida lite, men jag såg den även på cdon, den inbundna versionen.

Åsa sa...

emma - Tack för tipsen! Hahah, ingen risk för smpamande här inte! Har sett den på Adlibris men de har bara den engelska varianten. Men nu när jag har nr 2 på engelska så skulle jag kunna ha ettan på engelska också juh :) I 2:an har de dubbla måttenheter (oz och g)... och kan du tänka cdon har jag aldrig tänkt på har böcker!

Åsa sa...

Och Eva, jag hummade och nickade under tiden jag läste den. Inga konstigheter alls. Men ibland sviker humöret, garden eller vad det nu är under en tid och så har jag lagt på mig ett par kilo. Den magiska soppan brukar hjälpa mig att bryta överflödet och puffa mig i rätt riktning igen.

Related Posts with Thumbnails