torsdag 4 mars 2010

Kryddig aubergine med tomatsås


Det går inte särskilt fort här på bloggen. Jag kan lova att jag lagar onekligen mycket mer mat än vad jag klarar av att få ihop här. Det är bara så många olika saker som ska hinnas med. Jobbansökningar som ska skrivas (vilket är, trots att jag borde vara grym på det nu efter alla år, bland det värsta jag vet!), hjärnan ska rensas och bli hel, artiklar och rapporter ska läsas, radioprogram lyssnade och ja, det tar aldrig slut. Det finns bara så mycket intressant att ta del av!

Igår trodde jag att min dator äntligen skulle bli hel igen. Men ack. Servicekillen som lovat att hjälpa till har ett alldeles eget schema och kommer och går helt oförutsägbart. Nu satsar jag på måndag igen då ryktet säger att han ska vara på plats. Jag har alla delar och nya Win 7 på skiva. I princip skulle jag kunna fixa allt själv. Här och nu. Men vem vet egentligen hur det står till med garantin framöver. Om det händer något med datorn igen om ett par månader - då är väl risken att sketbutiken jag handlade datorn i helt kallt påstår att jag får skylla mig själv eftersom jag på eget bevåg bytt hårddisken.

Idag kommer ett recept från i juli förra året! Ja, jag sa ju nyss att det inte går vidare fort här ;-) Då kokade jag färskpotatis till äggplantan, men det går ju lika bra med annan liten god potatis som t ex Ratte-, Cherie-, Mandel-, Sparris- eller Delikatesspotatis. Tyvärr slarvade jag en del i somras med att skriva ner allt så tider kan variera. Var gärna själva uppmärksamma och titta på färgen och när äggplantan börjar krympa lite så är den i stort sett klar. Se upp att den inte torkar ihop för mycket. Dock hjälper tomatsåsen till med det också.





Kryddig aubergine med tomatsås
2 port

1 aubergine
olivolja
2 tsk hela spiskumminfrön
2 tsk hela korianderfrön
1 tskhela anisfrön
1 tsk hela bockhornsklöverfrön
flingsalt

3-4 tomater
2-3 schalottenlökar
olivolja
bockhornsklöver, torkad
salt
svartpeppar
(ev vitlök)

potatis
färsk bladspenat


Sätt ugnen på 200 grader. Rosta kryddfröna i torr stekpanna och mortla dom sedan. Skiva auberginen på längden i 4-5 mm tjocka skivor. Olja en eldfast form och lägg i auberginskivorna. Ringla över lite olivolja salt och strö över kryddblandningen. Sätt i ugnen i ca 20-25 min.
Koka potatisen och gör under tiden tomatsåsen i kastrull.
Skala och hacka schalottenlöken. Skär tomaterna i bitar. Fräs en stund i olivolja och låt puttra några minuter på svag värme. Se till att inte bränna vid eller torka ut. Tillsätt ev vatten om det behövs. Krydda och smaka av. Vill ni, går det också bra att riva ner lite färsk vitlök i tomatsåsen.
Ta ut auberginen ur ugnen och fördela tomatsåsen över skivorna. Grädda ca 5 minuter i ugnen.

Servera auberginen på en bädd av färsk bladspenat och nykokt potatis. Potatisen mår inte heller dåligt av lite ringlad god olivolja över sig och flingsalt på toppen.




Smaklig spis!

5 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Gott med ugnsbakad aubergine. skulle det man visar på bloggen vara det enda man åt, vore det illa ställt. Jag har varit väldigt långsam, så långsam att jag ibland tänker att jag borde sluta att ha en blogg. en sådan ska ju helst uppdateras ofta. Men trots allt vill jag ha kvar den, jag tänker att jag får göra inlägg när jag har tid. Jag gillar mina besökare och vill gärna att ni fortsätter att titta in hos mig. Det är viktigare än att ha jättemånga besökare och press att prestera. Påminner mig själv om att bloggen har jag för att jag vill och tycker att det är kul. Tycker dock att du är duktig på att uppdatera, det gör inget att det inte alltid är mat och recept. Det är kul att ta del av annat också. Hoppas att det löser sig med datorn - snarast. Fast håll ut och låt dem sköta allt, gör du något själv gäller inte garantin. Ha en skön helg! Kram/Eva

Sara sa...

Usch, nej, vad motigt det är att söka jobb... Jag vet precis!
Jag vet också precis hur gott det är med tomat och aubergine! Mums!

Åsa sa...

Nässelblom och choklad - Oh nej, du behöver inte sluta! Jag håller med om besökarna. Det är inte mängden utan kvaliteten. Det är ju kommentarerna, kontakten och personerna som är det allra bästa med bloggandet :-) Favvisbloggarna har jag i läsaren i alla fall och andra sparade som bokmärken. Så går jag in när jag har tid över.
Ja, jag har ju ökat farten igen än förra året. Jag fastnar bara så lätt i alla världsproblem och börjar nästan göra små rapporter till varje post här. Då blir det bara alldeles för omfattande för bloggandet och så kommer pressen.
Och datorn - allt är packat och står klart i hallen och väntar. På måndag morgon är det jag som promenerar iväg till butiken igen. Har jag väntat såhär länge så får det ta extra tid om det behövs.

Sara - ja, jobbsökande har blivit min mardröm. Försöker ju byta karriär efter förskolan och har pluggat 3 1/2 år till (utöver förskoleexamen) men det verkar stört omöjligt att få jobb utan att tidigare ha jobbat med det man söker :/
Moment 22.
Under tiden får man ladda batterierna med aubergine och blogg :-)

Fröken Dill sa...

Mums, vilka auberginer! Jag minns augusti förra året då jag fick hemodlade auberginer från systerns växthus. De hade hunnit äta sig trötta på den goda grönsaken. Vilken LYX!
Tycker fröken Dill

Åsa sa...

Fröken Dill - Oh, ja det är lyx! Kan tänka mig det behövs växthus för att få den plantan att växa på våra breddgrader. Det är lyx att ha en bit jordmån att odla på :-)

Related Posts with Thumbnails