fredag 23 april 2010

Matvete med rostad paprika och zucchinistrimlor


Förra veckan var inte särskilt upplyftande. Kände mig utmattad och faktiskt ganska nere efter två tunga negativa besked. Bloggen blir tyvärr alltid lidande när livet liksom slår knut på sig själv. Har dessutom nyligen börjat praktisera på ett ställe inom Sociala resursförvaltningen i Göteborg. Inte helt smärtfritt men det är bara att bita ihop och vara tacksam. Jo, tacksam är tydligen ordet för 2010. Eller nä, för hela 2000-talet hittills. Misstro mig inte nu. Jag är tacksam för det mesta. Jag är tacksam för att jag är hyfsat frisk, för att jag har två ben att gå med, för att jag ser, för att jag kan ta hand om mig själv, för min odlingslott utanför, för att jag kan dricka både en och två koppar kaffe varje dag, för att jag kan dricka så mycket vatten från kranen att jag storknar, att jag har nål och tråd och kan laga lite hål här och var i kläderna och för att jag kan äta mig mätt och så mycket mer.
Efter att ha fått NEJ i ca fem år på alla jobb/praktikansökningar (herre jösses - kan ni ens tänka er vad ni själva gjorde för fem år sedan??? och hur mycket lön och arbetserfarenhet ni fått fram till nu?) ska man tydligen också vara glad och tacksam för att få praktisera på ett ställe som inte ens kan erbjuda dig arbetsredskap, som t ex en fungerande dator och telefon, för att genomföra de arbetsuppgifter de ber dig att göra. Alltså, jag begär inga flashiga saker - bara att jag kan sköta mina uppgifter utan att behöva använda min privata mobil samt kunna komma åt min mail osv som jag trots allt fått där. Men om detta tvistar de vise... Jag jobbar på min tacksamhet över att de har "valt mig som praktikant"...


Så börjar det bli gammalt med bilderna också. Jag har beslutsångest! mellan de som är ungefär lika vet jag inte vilken som är minst dålig. Ja, det är alltså svårt att bestämma vilka bilder jag ska slänga och vilka jag ska ta med här. Ni får helt enkelt stå ut eller så ger ni mig tips om vad och hur man kan resonera kring bilder/motiv och kvalitet ;-)
De långa texterna till trots är maten ganska kort och enkel. En del förberedelser och sen är det bara att blanda ihop. Ni som känner till mig här vet att jag gärna kokar bönor, linser, matvete, dinkel mm i lite större mängd som jag sen fryser in, alternativt har i kylen och blandar med diverse grönsaker jag känner för just för dagen så att säga. Det blir med andra ord storkok här emellanåt. Nyligen var en sådan kväll. Gjorde en het tomatröra, kokade en variant av Khichdi, kokade rödbetor och tro det eller ej så passade jag på att rosta ett par paprikor i ugnen också. Dagen efter kokade jag ett par deciliter matvete och vips hade jag mat för en dag och ett par lunchlådor.



Matvete med rostad paprika och zucchinistrimlor

2 port

1 zucchini
olivolja
örtsalt
1-2 tsk fänkålsfrön
1/2 - 1 pressad lime
1 gul rostad paprika
3-5 dl kokt matvete (lite beroende på om du äter detta enbart eller som tillbehör till korv, en stek, en bit kyckling eller vad ni nu köttätare kan tänkas stoppa i er)
olivolja
flingsalt
svartpeppar


Skölj och skär zucchinin i tjocka strimlor. Rosta under tiden fänkålsfröna i torr stekpanna och mortla de sen. Har du inga frön går det såklart bra med den malda på burk.
Stek zucchinin på medelvärme tills den är mjuk. Salta och krydda under tiden. Rör om då och då i stekpannan så det inte bränner vid. Pressa över 1/2-1 lime. Skär under tiden en redan rostad och "skalad" paprika i små bitar. Blanda i det kokta matvetet. Har du spad kvar från paprikarostningen så häll i det över matvetet tillsammans med olivolja.

Jag brukar rosta paprikor hela och försöker ta vara på vätskan som rinner ut när paprikan går sönder. Det gäller att försöka hålla den hel under hela rostningen samt i det kritiska ögonblicket då den rostade paprikan ska ur formen och i skål/bunke för att där få svalna under plastfilm innan själva skalningen.

Blanda till sist i den stekta zucchinin med matvete och paprikan. Smaka av och tillsätt eventuellt mer kryddor. Voilà! Middagen är klar.


Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails