måndag 15 augusti 2011

Koriander och jag - en aldrig falnande kärlekshistoria

Lycka!

Alla ni som kikar in här då och då, eller kanske oftare än så, vet att jag är galen i koriander. Koriander en masse! Förra veckan kom jag över nära 1/2 kg färsk koriander. Den vissnar dessvärre ganska fort och till och med för en korianderälskare som jag är det svårt att göra åt så mycket på bara ett par dagar. Så vad göra?

Mmmm, känner ni doften?

Jag sköljde koriandern mycket väl i omgångar, rensade och hackade ner över hälften av det jag plockat tillsammans med en nypa flingsalt, några droppar solrosolja och en skvätt vatten och vips blev koriandern mindre skrymmande. Från en påse till en liten ask.

Före

Efter



***



6 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Koriander är underbart. Vilket tillskott till oss i matlandet Sverige!
Går rätt bra att frysa också.
Tycker fröken Dill

Viktoria sa...

Jag har blivit lite tokig i cole slaw och tyckte mycket om Annes variant med koriander och jalepeno: http://annesfood.blogspot.com/search?q=cole+slaw.
Kanske nåt för dej också?

Kim sa...

Brukar frysa koriander (om det blir något över vill säga), funkar ganska bra.
Koriander är väl sen sådan där hata eller älska-sak?

Anonym sa...

Jag bara älskar koriander! En annan röra/sås att göra av koriander är pebre, med koriander, chili, tomat, salt och vitlök.

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

åh, jag ÖNSKAR att jag tyckte om koriander men jag kan bara inte =( Kanske kan jag lära mig så småningom? Vilken trevlig blogg du har, får nog bli att prenumerera så jag inte missar något ;)

Åsa sa...

Fröken Dill - Håller helt med. Verkligen ett gott tillskott. Men du, frysen? Hur då? hackad eller hela knippen? Blir den inte bara sådär blaskig och osmaklig sen då?


Viktoria - Oh ja, Anne gillar också koriander. Jag använder annars koriander nästan dagligen på ett eller annat sätt.


Kim - fryser du också (liksom Fröken Dill)? Hehe, om det blir över ja. En "vanlig" kruka från affären går ju åt till en rätt (behöver ibland två). Kanske är det så, älska eller hata, men jag gillar ändå inte när de i allt för många recept föreslår att byta ut koriander mot bladpersilja! Det blir ju en helt annan rätt då och bladpersilja? Vem gillar egentligen persilja?


rubusarcticus - Härligt! Jag visste att jag inte var ensam. Brukar göra salsa med just de ingredienserna och har bästa receptet, från när jag bodde i USA för snart 20 år sedan, på den allra godaste salsan jag smakat.
Tycker jag själv i alla fall.


Alexandra - Kärlek på tallrik
Välkommen hit! Kommer det inget nytt du gillar finns det min Receptsamling (till hö om texten) där dryga fyra år av matbloggande finns listat.

Och vet du, jag träffade en tjej i somras som, innan hon visste vad jag blandat i, föll pladask för de kalla kikärtorna med citron, vitlök, olivolja och massor av koriander. När jag berättade sa hennes vänner att hon ju inte gillar koriander, att hon alltid vägrar äta osv. Då smakade hon igne på kikärterna och sa: om det nu är koriander här i så gillar jag koriander :)

Related Posts with Thumbnails