fredag 19 augusti 2011

Spetskålsspagetti


Så märks det då att det blivit lite klarare väder här hos mig och trots en hel del regn är luftfuktigheten inte längre lika påträngande som när det är över 25 grader varmt ute. Och vet ni, härom dagen var första kvällen på länge som jag tog på mig en långärmad tröja, sockor och gjorde mig en stor kopp te. Ja, av någon anledning dricker jag mest bara kaffe som enda varma dryck när det är varmt ute. Jag tror det är absoluta favoritårstiden som är på gång.

Mest märks det det ändå på att något förändrats i matlagningen. De lite mustigare kryddorna har börjat smyga sig in i maten igen. I vintras köpte jag svart spiskummin, eller kala jeera som det står på påsen, som fick spela huvudrollen i maten häromdagen. Det tål att upprepas att det inte är samma som Nigella. Vad gäller detta med "svartkummin" hittar jag så många motstridiga uppgifter att det å ena sidan är den svarta spiskumminen å den andra sidan är Nigella. Så är man ingen större smakkännare, vilket jag inte är, så skiljer man lättas kryddorna åt genom utseendet. Den svarta spiskumminen (Bunium persicum) är avlång, lite tunnare än vanlig spiskummin (och kummin för den delen också) och lite svartare men inte nödvändigtvis lika svart som Nigella (Nigella sativa) som dessutom är mer åt det lite klumpiga hållet och triangelformade frön.

Då jag av förklarliga skäl ätit mycket kål den senaste tiden så gäller det att hitta på olika smakkombinationer och en dag blev det just den svarta spiskumminen som blev smaken för dagen. Jag har många gånger önskat jag hade en sådan kul mackapär som Anne har. Inte så att jag funderar på det varje dag men när jag hyvlade spetskålen med mandolinen slog mig tanken att de spagettiliknande kålremsorna påminde om just Annes morötter och rödbeta hon vevat sig igenom på hennes bild.



Spetskålsspagetti
1 port

200 g spetskål
1 liten rödlök
rapsolja/solrosolja eller valfri ganska neutral olja
1 tsk svarta spiskumminfrön
1 tsk bockhornsklöver, malen
flingsalt
vitpeppar
1/2 pressad citron

ev 100 g kikärter


Hyvla spetskålen fint med hjälp av en mandolin. Är du flink i fingrarna så gör samma sak med rödlöken eller strimla fint som vanligt med kniven. Hetta upp olja och fräs löken på medel till hög värme. Tillsätt den hyvlade kålen och låt fräsa sig mjuk. Rör om i stekpannan och se till att inget bränner vid (jag övar mitt tålamod då och då genom att sänka värmen en aning och låter det ta några extra minuter).Krydda och pressa över citronsaften.
Själv åt jag spetskålspagettin tillsammans med kokta kikärter, som jag blandade i på slutet. Det smakar även gott tillsammans med en sojakorv och eventuellt lite senap.


Smaklig spis!


***

5 kommentarer:

Fröken Dill sa...

MMmmmm, jag har just skaffat en mandolin och detta låter verkligen gott!
Tycker fröken Dill

mumsfillibaba sa...

Mycket kål blir det....:)

Åsa sa...

Fröken Dill - oh, jag älskar min mandolin! Bra att ha för att göra gratängvänliga skivor av div rotfrukter, hyvla rödkålen som jag sedan kokar osv. Hoppas du kommer gilla din och få mycket användning av den.

Sofie - hehe, ja verkligen. Nu har jag bara ett spetskålhuvud kvar i kylen att göra någonting av.

matmorsan sa...

Låter kanongott! Kål kan man aldrig få för mycket av, tycker jag. Alltid bra med nya recept.

Åsa sa...

matmorsan - Nämen vet du vad, jag tänkte på dig när jag vaknade i morse! Det var ett tag sedan jag såg dig på Twitter (jag har förvisso inte varit inloggad lika flitigt som vanligt) och tänkte jag skulle skriva och så öppnar jag mailen och du finns överst i inboxen! :D

För övrigt håller jag med om att man inte kan få för mycket av kålen :)

Related Posts with Thumbnails