onsdag 31 augusti 2011

Gillar skarpt

Bild lånad från GP/konsument, tagen av Anders Hofgren

Förra veckan läste jag en artikel i GPom Anders Hill, en stor äggkonsument, som en dag reagerade på hur olika storlek äggen i samma kartong hade. Han bestämde sig för att börja väga äggen han köpte hem. Det visade sig att äggens vikt inte stämde vilket förvånade Anders. Hans miniforskning kom att visa på att av 16 äggförpackningar var det endast en (1) där samtliga ägg höll den vikt* som utlovades på förpackningarna. Hela 45 % vägde mindre än de ska. Är det systematiskt fel tro? Ohederlighet eller slarv?
Anders skrev således brev till Axfood (alla ägg han vägt var av Axfoods egna märke) och berättade om vad han kommit fram till. Det automatiska svaret "vi återkommer till sig så snart vi kan" var det enda han fick. Snart efter upptäckte Anders att de XL-märkta äggförpackningarna hade försetts med tillägget "viktklassen 63-73 gram", vilket är absolut missvisande då det är viktklassen för L-märkta ägg, och han fortsatte väga sina inköpta ägg med oförändrat resultat.
När Anders väntat tre veckor på svar från Axfood så kontaktade han GP, som i sin tur vägde ägg och kom fram till liknande resultat. När GP därefter kontaktar Axfood i samma ärende kommer en ursäkt till Anders och värdecheckar som kompensation.

Pressansvarig
för Axfood lovar att utreda saken genom att vända sig till sina leverantörer. Angående etiketter märkta med XL och redovisar vikten för ett ägg i L-klassen menar han det är någon som helt enkelt tryckt ut en felaktig etikett. Ordförande i Svenska Ägg menar istället att några gram mer eller mindre inte bör uppfattas som ett problem, tanken har tydligen inte ens slagit henne, (trots att ägg förpackas enligt fyra olika viktklasser!) och hon ser förpackningar för ägg i olika storlekar hade varit justare mot konsumenterna. Hur tänker hon där?

Två äggulor - tur eller otur?

Så varför gillar jag Anders då? Jag gillar konsumenter som faktiskt reflekterar över vad de köper med sig hem från affären. Som reagerar på vad förpackningen säger och vad som faktiskt finns i den. Det är ingen överraskning att förpackningarna bilder allt för ofta ljuger. Inte minst vad gäller färdiga rätter (och jag letar febrilt efter den underbara sidan, som florerade för ett par år sedan, vilken visade en mängd exempel på detta fenomen. Särskilt vad gäller färdig mikromat. Någon som minns?). Även texten kan vara vilseledande vad gäller vikt och vilka ingredienser produkten innehåller.
Själv har jag tidigare skrivit om mungbönorna från Nylands Gröna Linje i Brämhult som långtifrån höll den vikt som förpackningen utlovade. Jag fick ett mycket underligt svar från den enda, via mail, kontakuppgift jag kunde hitta:
"Hupps, det var inte alls roligt att höra. Då vi har sålt företaget o vi varit många som packat även jag själv, ibland väger vi tråget men helt klart har något gått snett. jättetråkigt men om du vill så ring till mig, kan lägga av ett kg mungbönor på FRAM på Nordenskiöldsgatan."
Precis då var jag på snabbvisit i Stockholm. Jag svarade henne samt tackade för erbjudandet. Jag frågade även efter kontaktuppgifter till nuvarande ägare till företaget och/eller den som ansvarig för packningen? Jag har inte hört en flaska av henne sedan dess. Och inte har jag varit särskilt sugen på 1 kg mungbönor heller.
Poängen med att uppmärksamma tillverkare och/eller försäljare på felaktig information/innehåll är inte att få värdecheckar, tillgodokvitto, gratis mat eller vad företag nu erbjuder, utan snarare Handlar det om att jag som konsument inte vill bli lurad. Det är inte ok att lämna vilseledande information på förpackningar. Det är inte ok att varken visa eller påstå något om innehållet som inte stämmer överens med verkligheten. Det handlar alltså inte om mitt personliga tyckande för det finns lagar och regler vad gäller mat och förpackningar av mat.

Det ställs många krav på maten från oss konsumenter idag. Inte bara vill vi ha mat utan allt för många tillsatser, den ska vara ekologisk, gärna rättvis också, inga onödiga förpackningar och gärna närproducerad. Allt för ofta vaggas vi in i en falsk trygghet att det vi köper är ok och uppfyller allt vi vill. Det är lätt att stirra sig blind på t ex sockermängden, fiberprocent osv. En liten märkning här döljer palmoljan där, en ökning här döljer förtjockningsmedel och onödiga kemikalier där.
Fler borde reagera, uppmärksamma och kommentera felaktigheter med flera av våra dagligvaror. Kanske är jag ensam om det men jag lägger i stort sett alla pengar som blir över efter hyra, el, internet,telefon, försäkringar och CSN, på mat. I praktiken är förstås bara en droppe i havet men jag är långtifrån ensam i kassaköerna på Hemköp. Det är inte mer än rätt att jag ska få med mig hem det jag enligt förpackningen tror att jag köpt.


Våga säga ifrån!



*Viktklasser för ägg:

S små under 53 gram
M medlestora 53-63 gram
L stora 63-73 gram
XL mkt stora 73 gram eller mer


***

3 kommentarer:

em sa...

Våga väga och säga ifrån?
Jag har också lagt märke till att storleken skiljer, men jag har aldrig vägt dem. Kanske dags att börja.
Ibland orkar jag bara inte skriva - men de gånger jag gjort det har det varit med blandat resultat - somliga firmor svarar inte alls, medan andra är jättebra. På en del förpackningar kan man leta ihjäl sig efter en adress - ibland finns bara telefonnummer och jag skriver hellre.
Margaretha

Plommonet sa...

Mycket bra och tänkvärt skrivet! Jag tror att jag började tänka i såna banor den gången när mamma visade mig den stora skillnaden det kan vara mellan pris per vara och pris per kilo på varan. Sen gick jag kost- och friskvårdsutbildning och blev matnörd och nu läser jag på nästan allting. Jag blir arg och upprörd över många saker - oftast är det över alla konstiga saker de har i brödet. Jag köper i princip aldrig bröd länge, och om det är något i som jag inte har när jag bakar själv, så är det stopp redan där.

Men jag är som många andra - ids inte lägga tiden och energin på att klaga. Men nu blir det annat. Nästa gång nåt händer ska jag banne mig höja rösten för det. Tack Åsa, bra pepp! :)

Åsa sa...

Margaretha - Nä det är inte helt enkelt. På bönorna fanns inga kontaktuppgifter och jag fick först bara träffar (på nätet) i olika företagsguider med postadress och telefon. Hittade en mailadress och fick oväntat snabbt svar. men när jag frågade mer var det tyst som i graven.

Plommonet - Tack! Så glad jag blir. Alltid kul att inspirera andra till att göra bra saker. Haha, ja kilopris (och jämförpriser) är helt klart guld värt att kunna! Och att faktiskt ta sig en extra minut och kolla innehållsförteckningen skadar inte. Kollar ofta den mer än kalorier-listan. Allt är ju inte fel att äta men det skadar inte att titta en extra gång. Och liksom du som bakar bröd är det många gånger bättre att blanda till röror och grönsakshack själv än att köpa färdigt.

Related Posts with Thumbnails