torsdag 8 november 2007

Dunderglögg

Det blev en Gustaf Adolfsbakelse i tisdags i alla fall. Men inte den klassiska prinsessbakelsen med grön marsipan utan en med citronmousse och en med chokladmousse. Nä, jag åt inte två stycken utan jag och en kompis köpte varsin och delade såklart. Trots att jag är något av en chokladnörd och slukar det mesta i chokladväg måste jag dock erkänna att citronbakelsen var godare. Citronvarianten hade en seg och men ändå lite spröd kakliknande botten med choklkadbitar i :) och så var det typ citronfromage och en liten klick citrongrädde på toppen. Fråga mig inte varför men jag hade tyvärr ingen kamera med så bild på bakelserna får ni klara er utan.


Och så lackar det mot jul - igen! Eller nja, det är ju ett tag kvar förstås men det är väl ändå bara nån månad så är det Lucia... Förra veckans Ordlös onsdag hade jag med en bild på min glögg. Jorå, den är satt och är i helgen två veckor gammal :) På allmän begäran kommer här receptet. Än är det inte försent att få hemmagjord dunderglögg till om inte första så i alla fall andra advent :)

Den är så busenkel och enligt G-P:s Två Dagar ska alkoholhalten vara ganska hög. Starkvinsglögg med andra ord. Och ja, receptet är hämtat från Göteborgs-Posten. Det finns lite frågor och svar om ett eventuellt glöggmakande som kan vara till hjälp. Har läst om de som sätter glögg ett år men dricker den först året efter. Lite som vin kanske har den mogat och ska tydligen smaka bättre. Här blev tyvärr ingen glögg kvar från förra året så det var bara att sätta nu :)



Dunderglögg
4-5 liter

5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket jäst (50 g)
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit ingegära (ca 5 cm)
1 kanelstång
1-2 paket russin (2 pkt - 500g)
2 1/2 kg socker


Blanda allt i en 10-litershink. Täck med plastfolie och gör små hål i. Låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex. Tappa upp med hjälp av hävert i väl rengjorda flaskor. Var noga med att inte få med bottensatsen. Värm och njut!


Smaklig dunderglögg!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails