fredag 9 november 2007

Anita Roddick ,1942-2007

Det har snart gått en månad sedan Anita Roddick gick bort. När jag först såg nyheten förstod jag inte riktigt vad som hänt. Alltså, hon - död? Men hurdå? Hon var ju inte gammal. Hade inte ens hunnit fylla 65 år. Och hon var på besök här i Sverige bara så sent som i våras. Hon var en av talarna på Sustainability Day i Stockholm den 25 april i år. En intervju med henne kan ni se här. Hon är en stor inspirationskälla för mig. Som den hängivna Body Shopkonsument jag är har det naturligtvis varit svårt att inte koppla samman de två. Men hon har gjort så mycket mer. Hon har alltid varit engagerad och har arbetat för mänskliga rättigheter på alla möjliga sätt och särskilt mycket för att företag ska ta fullt ansvar för sin verksamhet. För några år sedan gjorde hon sig till och med av med The Body Shop (som fö numera ägs av L'Oreal). Kanske är det till och med genom henne mitt intresse för mänskliga rättigheter en gång började. Fast jag inte riktigt visste det då. Någon gång i början av 1980-talet. Kanske var jag inte ens fyllda 10 år då jag för första gången handlade i den där "gröna" affären där man fick allt man handlade så fint inpackat i små presentförpackningar. Med tiden har jag förstått mer och mer. Anita Roddick har fortsatt inspirera mig och bland annat banat väg för tanken, möjligheten och övertygelsen om att det är möjligt att förena business och rättvis handel.

Activism is being a voice for the voiceless, standing up for the weak and the frail, engaging the human spirit. It’s putting your head above the parapet. Being heard. Being seen. Being counted.
(texten hämtad från broschyren "I'm an Activist")
Jag hoppas inte hennes engagemang och brinnande hjärta för en bättre värld ska slockna med hennes. Tillsammans kan vi kämpa och förändra! Här hittar du tre saker du kan göra redan idag!


Act now!


(Bilderna är hämtade och lånade från Anita Roddicks hemsida)

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Ja, visst är det tragiskt att en sådan fantastisk person försvinner så tidigt i livet. Så borde det inte vara, sådana människor behövs så väl. En helt otrolig kvinna!

Åsa sa...

Verkligen otrolig! Tur ändå att hon lämnat ett väldigt tydligt spår efter sig som vi alla kan försöka följa så gott vi kan.

Related Posts with Thumbnails