torsdag 13 december 2012

Förlåt, men den svarar inte

vardagstrubbel

Det har gått nästan exakt en(två) månad(er) nu sedan jag postade ett inlägg i ett redan sinande matbloggspostande på Miss Meister's mat. Det finns inte mycket till ursäkt för det annat än det där lilla faktum att datorn hemma inte vill fungera som den bör längre. När en timma har gått åt till att ens komma ut på nätet samt öppna ett dokument eller två, så finns helt enkelt inte tiden kvar att brottas med den ytterligare timtal för att förhoppningsvis kunna färdigställa ett enda inlägg - med bild och allt vad det innebär - innan datorn helt kajkar ur. Jag blir både arg, ledsen och inte minst frustrerad när den inte fungerar. Det känns som att jag inte gjort annat än hållit på att fixa med den sedan den var ny. För sisådär ett och ett halvt år sedan då den började stänga av sig själv osv var den i mitt tycke fortfarande ny. Den var ju knappt två år fyllda. Att se på film, skypea eller ens lyssna på musik var det inte längre tal om. Och som sagt, det där med bildhantering gick inte. Ganska snart gick det inte heller längre att överföra bilder från kameran/mobilen till datorn utan att den fick sig ett spel.
Jag har köpt särskilt smala och långa skruvmejslar för att skruva isär datorn och komma åt fläkten att "damma" den. Men det gick inte så smidigt som jag räknat med och det finnns inte en chans i världen att jag gör som såhär. Så köpte jag en slags rengörningsspray (tryckluftsspray) men det blev inte bättre av den heller.
Trots att den sedan dess står mest oanvänd dagarna i ända sedan (eftersom jag i lite drygt ett års tid befunnit mig på min tvångsarbetsplats 40 tim/v och knappt är hemma längre) så har den nu även börjat sega sig när det kommer till själva operativsystemet. Det går alltså knappt ens att öppna ett dokument utan att det tar minst en kvart. Datorn hänger sig hela tiden och felmeddelandet "svarar ej" är mer standard än sällan förekommande. Det gäller alltså inte bara nätsidor utan även utforskaren, enhetshanteraren, dokument osv. Fattar ingenting. När det gäller fläkten hör jag tydligt när den är på gång att flippa och då gäller det att snabbt spara och stänga allt som är igång. Men detta att den bara hänger sig händer helt utan förvarning. Då går det inte ens att stänga/öppna några fönster. Ibland flyttar sig inte ens markören och om inget annat händer är det bara att stänga av eländet och starta om hela processen.
Teknik i all ära men jisses så oerhört frustrerande när den inte fungerar. Att jag heller inte förstår och klarar av att lösa det gör inte saken bättre. Det är med skräckblandad förtjusning jag tillmötesgår mitt alltmer flagranta internetberoende samt den teknik som behövs för att tillfredsställa det.

Och till alla er som uppmanar mig att skaffa mig en äppeldator (som tydligen är felfri i all evighet) vill jag bara upplysa om att en sådan kostar mer pengar än vad jag har i månadsinkomst! Och då syftar jag till lägstapriset. Grattis till er som har !



Ursprung: 12 november 2012

1 kommentar:

Andreas sa...

Trist med dator som inte fungerar. Du borde testa Xubuntu ett OS som inte kostar något och är bra för "trötta" datorer. Det går att köra via usb-minne innan man beslutar sig för att installera på hårdisken. Sök Ubuntu/Xubuntu finns massor av läsning :-)

Related Posts with Thumbnails