torsdag 6 februari 2014

Soppatorsk

Undra om Mr Bocuse fått soppatorsk någon gång?
Torsdag och soppdags tänker ni nu men det verkar inte bättre än att Miss Meisters kök råkat ut för soppatorsk. Då snackar vi varken värmande vintersoppa och definitivt inte fisk. Snarare händer inte mycket innovativt på den vegetariska matfronten. Efter de senaste månadernas datorstrul, internetbrist och extremt mycket fokus på uppdatering av ansökningsbrev, cv och allt som har med jobbsökandet att göra så har jag inte mycket ro över att experimentera i köket.
Fast hur skulle det se ut om alla var som Paul Bocuse
Fast äter gör jag. Oftast blir det fullkornspasta, ett gäng bönor och en stor hög grönsakshack. Mycket frukt också (ett äpple om dagen håller doktorn borta!) och faktiskt har jag haft en lång och närapå obruten period av tur med avokador. Skrattade högt i helgen då jag såg en sketch i ett nytt humorprogram om hur jakten på den perfekta avokadon kan te sig i butiken. Att gå så långt som till handgemäng hoppas jag i och för sig aldrig händer på riktigt.

På tal om torsdag och soppor. Jag är imponerad av alla som orkar gör veckomatsedlar! Minns från grundskolan att bamba hade veckomatsedlar. Lunchrestauranger brukar väl också ha en typ av veckomatsedel. Fast jag aldrig orkar planera och bestämma långt i förväg vad jag ska äta så finns ändå en medvetenhet om veckans olika "matdagar", som i grova drag är:

Måndag:  KorvTisdag: Fisk
Onsdag: Färs
Torsdag: Soppa
Fredag: Kött
Lördag: Fisk/kött

Söndag: Söndagsstek

Inte helt otippat ingen dagordning för mig som vego att hålla mig till. Ska tilläggas det var ett misstag jag gjorde då jag ändrade min kost. Det att jag försökte härma djurbaserad mat.
Blä. 
Jag är evigt tacksam att jag kan laga mat, inte skyr freestajlandet, och fixar tilltalande mat till mig själv - utan låtsaskött och att desperat hänga fast vid köttätarens normer om vad mat är och hur mat ska tillagas.
Gött liksom att tänka utan för lådan.
något bland det vidrigaste jag sett i matväg

* * *

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails