måndag 14 januari 2008

Hyvlad zucchini med vitlöksgräs


Förra veckan köpte jag ett paket med Garlic Sticks. Nej, det var inga brödpinnar med vitlökssmak utan som riktigt tjock gräslök. Eller snarare lite som salladslöken fast helt separata stjälkar. 10 sticks i ett packet. Trots att jag sett vitlöksgräs i sådana kryddkrukor med färska örter som finns i alla butiker nuförtiden men måste nog erkänna att det ändå kändes lite som en ny ingrediens för mig. I alla fall som inhandlats på en av de tre stora matkedjorna i stan. Alltså inte i någon av de asiatiska butikerna där man annars hittar det mesta i smaksättarväg vad gäller gröna färska sådana. Hur som helst kan jag inte minnas att jag använt denna ingrediens i min matlagning tidigare. Har förstått att dessa sticks även kallas Kinesisk gräslök. Ju mer jag googlar om denna lök börjar jag tror jag kommit över ett par GMOstinna, anabolagödslade exemplar. Smakar vitlök gör dom i alla fall!

En liten tugga av den rå ger en ganska stark och tydlig smak av vitlök tycker jag men stinget försvann lite tycker jag i maten. Så eftersom jag förra veckan fegade dristade jag mig därför igår till att hacka ner ca 2 1/2 med den övriga löken och zucchinin. Det blev helt ok. Är du vitlöksälskare skulle jag rekommendera att riva ner en vitlöksklyfta eller två istället.



Hyvlad zucchini och vitlöksgräs
1 port

1 bit purjolök KRAV, strimlad
1/5 rödlök KRAV, strimlad
1-2 vitlöksgräs
ca 200 g zucchini KRAV
olivolja KRAV
paprikapulver
koriander, nymalen
havssalt
svartpeppar, nymalen
"sting" av valfri chilivariant


Fräs löken på medelhög värme. Skär och hyvla under tiden zucchinin. Dela den längst med och hyvla de två halvorna på kant. Lägg i tillsammans med löken. Häll eventuellt på lite vatten. Låt småputtra och steka tills den är mjuk. Krydda. Chili kan du använda din favorit. Själv har jag en sås på chilifrukten habanero som jag ibland stänker över på slutet. Men den är ju superstark och risken att för mycket slinker ur flaskan är stor. Det går bra att använd chilipulver eller en nypa cayennepeppar istället. Har du bladspenat, mangold, mâche eller annan sallat av någon sort så blanda gärna i den på slutet. Säng av värmen och låt de gröna bladen smälta in på eftervärmen. Servera med bröd eller fullkornspasta.


Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails