tisdag 22 januari 2008

Äppel-och päronsallad med pepparrot

Idag väntas finbesök hit till Göteborg. Jorå, självaste Al Gore är på intågande och ska motta Göteborgspriset för hållbar utveckling. Det är ett internationellt pris för att uppmärksamma insatser för hållbar utveckling. Kriterierna tycker jag är lite enkelspåriga och teknikinriktade. Jag tillhör ju å andra sidan inte heller den nyfrälsta grupp "miljömedvetna" som enbart litar till att teknisk innovation ska lösa jordens alla miljöproblem och minska fattigdomen i världen. Men det är en helt annan debatt än den här som främst handlar om mat.


För att fortsätta på salladstemat kommer här en salladsvariant på frukt. Dock inte som söt efterrätt utan en sallad du absolut kan inleda både lunch och middag med. Hittade så fantastiskt fina röd päron av sorten Anjou. Jag kunde helt enkelt inte motstå dom. De var liksom mahognyfärgade och jag har aldrig sett något liknande tidigare. Min hallonvinäger, inhandlad i franska butiken belägen i en källarlokal på Södra Larmgatan, är en av de absoluta ögonstenarna i köket. Några stänk av den får vilken sallad som helst att smaka det där lilla extra :)



Äppel- och päronsallad med pepparrot

äpple, syrligt
päron, röd anjou
färsk pepparrot
hallonvinäger
flingsalt


Tvätta frukten ordentligt. Dela och kärna ur. Skär i skivor eller tunnare klyftor. Lägg upp på tallrik och riv färsk pepparrot över. Lite flingsalt och några stänk hallonvinäger och salladen är klar.

Så var det ju granatäppelkärnorna då. Helt valfritt såklart. De ger dock en spännande textur till salladen då de har en lite hård kärna innanför det lysande röda, krispiga och saftiga fruktköttet.


Smaklig spis!

5 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

När det gäller Al Gore och priset finns det förstås en del att diskutera. Men det positiva är, trots allt, att ämnet diskuteras på en hög nivå och förhoppningsvis bidrar till insatser. Din sallad ser väldigt god ut. Har du lämnat den magiska soppan och övergått till sallader nu? Den magiska soppan verkar ju lite tunn i ett längre perspektiv...

Åsa sa...

nässelblom & choklad - hahahnä, den soppan lever man nog inte länge på - fast man får äta själva purjolöken också! Den är ju mest till för att få fart på magen igen. Och salladerna är absolut inga huvudrätter. Dom äter jag såklart till annan mat. Däremot försöker jag vara försiktig med allt förmycket bröd, bullar, kakor och ost.
Tänkte annars det kan vara bra att dela upp rätterna på fler "småposter" här på bloggen än allt på en och samma gång :)

Nässelblom och choklad sa...

Det lugnar mig! jag blev lite orolig att du höll på med en extremt magisk kur. Man har ju hört om hur magi kan trolla bort saker och ting totalt. Skönt att du äter. Bröd, bullar och liknande kan man gärna hoppa över ett tag...Just om man har ont i leder eller reumatisk verk kan vetemjöl och spannmål vara en riktig bov.

annamaria sa...

Tack för infon kring mina konstiga ägg! Lite otäck info. dock. Jag luskar vidare i detta. Det känns hemskt med sjuka hönor. Äter du ägg förresten?
Visst är rödbetorna goda! Jag kokte dem och hade dem i en bulgur sallad häromdagen.

Åsa sa...

annamaria - Ja, läskigt men jag skulle inte bli förvånad efter allt man sett och hört om broilers och värphönsen drivs som plantor i ett drivhus.
Är ingen större äggätare. Använder i stort sett ägg bara i bakning. Har försökt mig på veganbak men där går gränsen. Övrig mat är i stort sett helt fri från animaliska produkter.

Related Posts with Thumbnails