tisdag 15 januari 2008

Inlagda rödbetor



Hörrni, det var det enklaste sak i världen att lägga in rödbetor! Kan inte förstå att jag inte gjort det tidigare. Men en inspiration av Kinnas blogg - mormors mat fanns det liksom ingen återvändo. Och det enda du behöver är rödbetor, vatten, socker och ättika. När jag som bäst står och skivar rödbetorna, för att sedan lägga i burk, tänker jag på att jag skulle ha en sådan där mojäng som gör skivorna sådär räfflade ni vet. Som köpta inlagda rödbetor, och gurkor med för den delen, brukar vara. Har ingen aning ens om vad en sådan mojäng heter. Hur som helst när det hela var klart fick jag mejl från Kinna som visste vad jag behövde - en legymkniv! Jamen såklart måste jag skaffa mig en legymkniv. Får jag tid över i veckan ska jag springa på jakt efter en sådan. För en sak är säker. Jag ska definitivt lägga in rödbetor igen! Receptet är naturligtvis hämtat från just Kinna och det kan ni hitta här. Jag följde hennes recept på tillvägagångssättet men hade lite annan mängd rödbetor och socker.



Inlagda rödbetor

ca 2 kg rödbetor (jag tog bort de allra största betorna)
vatten

Till lagen
1 1/2 l vatten
250 g socker (ca 3 dl)
1 1/2 grad ättika (24%)


Såhär i efterhand förstår jag att jag hade för mycket vatten. Inga större problem annat än att reduceringen tog lång tid. Har hittat en mängd olika recept på kryddning och annat som ska till samt att man ett par dagar senare ska koka om lagen och så vidare. Jag tycker dock det räcker och blev alldeles utmärkt som det är.
För alla er, liksom jag, inte förstår vad som menas med "en grad" ättika kan jag tala om att det är strecken - graderna på Perstorp Ättikaflaskan! Alltid lär man sig någonting nytt. Tack Kinna!

Det jag gjorde efter att rödbetorna kokat 10 minuter i lagen var att jag tog ur betorna, la dom i skål så länge och fortsatte koka ner lagen till hälften. Som sagt, det hade säkert räckt med bara en liter vatten till att börja med men jag är ändå nöjd med resultatet. Jag lät den reducerade lagen svalna lite innan jag hällde den på och fyllde burkarna, med de redan skurna och inlagda rödbetorna, till bredden.


Smaklig spis!

2 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Vad kul att det blev så bra och din rödbetssallad som du tipsade om såg supergod ut. Hoppas du hittade en legymkniv. =)

Åsa sa...

kinna - Jag gillar verkligen rödbetor. Det lär definitivt bli mer inlagda rödbetor inom en snar framtid. Ingen legymkniv än men jag är på jakt :) Ska ut på nytt försök redan i morgon!

Related Posts with Thumbnails