torsdag 18 mars 2010

Olivkaka med ost


Oups! Det blev visst ett litet avbrott bloggandet. Det var inte alls planerat eller ens meningen att det skulle bli så. Tycker jag hade fått upp farten ganska bra och det liksom rullade på. Datorn är ju tillbaka igen fast den har slukat mycket av tiden för att installera, ordna och greja med den och den är fortfarande inte helt i ordning. Ett nytt operativsystem som jag ska lära mig också och jag hittar inte runt riktigt än. Har dessutom lidit en hel del av existentiella frågor ett tag.

Jag är så arg, frustrerad, ledsen och irriteras och det känns som att jag håller på att spricka snart. Det är ingen särskild sak som hänt utan alldeles för många på olika håll. Jag vill banka, skrika och slå. För att inte tappa greppet helt är det som att jag bara måste stänga av. Jag blir handlingsförlamad och liksom paralyserad istället.
Det snurrar också på så mycket i huvudet och det finns så många intressanta, upprörande, viktiga och nödvändiga frågor jag vill ta mig an men kan inte reda ut en tanke, en mening. Hittar ingen struktur, inga formuleringar eller uttryck att dela med mig av. Frustrerande! Frågorna gäller inte bara som här i bloggen om mat, odling och världsliga matangelägenheter utan har också försökt mig på att starta en till blogg (ej publicerad än) där jag kan ägna mig åt barns rättigheter. Jag lyckas ju aldrig få tag på ett jobb och tiden bara rinner iväg. Känns som jag glömt allt jag kunde för bara ett år sedan :/

Jag har dessutom oändligt många artiklar sparade och tidningar mm vad gäller arbetslösa, jobbsökande och herre jösses, vad håller Sverige på med?? Alla så kallade arbetsmarknadspolitiska åtgärder gör mig matt.
Nä, nu får jag lugna mig igen med att stoppa något i munnen. Ja ni hör själva - det är väl största anledningen till att jag fortfarande inte gått ner alla 8 kg jag la på mig under sommaren förra året...


För inte så länge sedan lade jag in ett recept här på Fransk olivkaka (med kött!) och jag blev så sugen på en sån - UTAN KÖTT - så jag googlade lite mer och fick tips och inspiration av bl a Annette I Mitt franska kök och det blev en hit kan jag lova! Såååå god! Full av ost, oliver och nötter! Denna olivkaka blev riktigt saftig och god och smakade lika bra nybakad och lite ljummen som kall och ett par dagar senare.




Olivkaka med ost och nötter
100 g valnötter
150 g getost (chèvre från "stubben")
100 - 150 g herrgård (lagrad 24 mån)
1/2 - 1 dl svarta oliver, urkärnade
3 ägg
1 dl olivolja
1 dl mjölk
150 g vetemjöl
1 tsk bakpulver

ev salt
ev dragon



Hacka nötterna grovt (går också bra att blanda upp med pecannötter). Skär bort den vita kanten på chèvren och skär/smula i bitar. Riv herrgårdsosten grovt. Valfritt att hacka oliverna grovt. Det beror på vilken storlek av oliver du väljer.
Rör ihop äggen, olivolja och mjölk i en skål. Blanda mjöl och bakpulver och rör sedan ner i äggsmeten. Det kan hända du behöver lite mer mjöl. Smeten ska vara ganska lös men fastare än t ex pannkakssmet.
Rör i osten, nötterna och de grovhackade oliverna. Salta eventuellt men var försiktigt då både osten och oliverna är salta. Krydda också ev med dragon. Häll smeten i en smörad och ströad avlång brödform.
Grädda i nedre delen av ugnen i 180 grader, ca 45-60 min. Känn med sticka. Blir kakan för mörk på toppen men fortfarande inte färdig så lägg över lite folie mot slutet.
Låt svalna en del innan servering.


Smaklig spis!

4 kommentarer:

chezsofia sa...

Oj vilken kaka! Låter helt fantastiskt!
Jag är förvisso en köttätare men framförallt en ostälskare så din variant lockar dessto mer.
Receptet kommer sparas för framtidab bruk/insiration.

Mian sa...

Gott!

Jag gör också olivkaka:
http://miansblogg.blogspot.com/2009/09/olivkaka.html

Nässelblom och choklad sa...

Det finns mycket att bli helt galen och frustrerad över. Att hitta en balans kan verkligen vara svårt, för visst är det viktigt att försöka göra något för att förändra - samtidigt som man också måste komma framåt med andra delar av sitt liv utan att tyngas ner totalt. Kanske måste man avgränsa sig och välja ut några områden att koncentrera sig på. Jag känner själv hur lätt det är att bli splittrad av tusen olika trådar man vill dra i. Och det här med arbetslöshet och jobb, ja det är ju ett outtömligt ämne i sig - och mycket frustrerande. Din olivkaka ser i alla fall supergod ut. Det var just så här jag tänkte mig den i vegetarisk form. Kul att du fick smaka den själv nu, utan kött. Den skulle jag gärna vilja hinna med att pröva själv. Ha en bra söndag! PS. Spännande med en ny blogg!

Åsa sa...

chezsofia - det är bara att slänga i lite rökt skinka också så blir det en köttvariant :-) Fö skrev jag en lång kommentar hos dig om ost (vad annars) och ja, det blev en hel del ost för mig i fredags :-) Men det gick visst inte att kommentera hos dig. Allt försvann.

mian - gott är bara förnamnet!

nässelblom & choklad - precis så är det. Det är bara så svårt när ingen bit fungerar särskilt bra. En del går ju in och ut i varandra som t ex ekonomi och jobb. Men när familj, vänner, relationer och allt det där inte heller har så många poäng i livet blir det snurrigt värre. Kanske kommer den där välkända ketchupflaskeeffekten om bara en av pusselbitarna ville falla på plats ;-) Vet bara inte vilken ända jag ska börja. Eller ja, egentligen började jag för många år sedan att göra något av min situation - snopet nog känns det som att jag trasslat till det om möjligt ännu mer.
Tur är iaf att jag måste äta oavsett väder, vind, humör och tillstånd :-)

Related Posts with Thumbnails