måndag 2 maj 2011

Sallad med ärtskott


Kan inte begripa hur fort året gått. Tycker inte det var längesedan jag satt här och lovordade de goda tomaterna i olika färger och former och nu är det snart dags igen. Efter en lång, kall och isig vinter blev det plötsligt sommar. I alla fall känns det så. Jag har missat våren. Den enda tiden på året jag har det ljust här hemma i lägenheten är just under mars/april. Då solen strävar allt högre upp på himlen och till och med når över takåsarna på andra sidan gården. och då löven på alla träd inte slagit ut än. En solig och het sommardag är det ganska skönt förstås att slippa den gassande solen från lunchtid och resten av dagen. Men nu. Jag hinner inte med.

Rabarberna den 1 maj 2011

Tulpanerna har skjutit upp för fort ur jorden och är alldeles taniga och blommorna ser nästan lite missväxta ut. Jag missade de svullna mörkröda rabarberknölarna, med skrynkliga blad som just börjat veckla ut sig, till att de plötsligt är vadhöga plantor med blad redan stora som dasslock. Hann inte klippa ner vinrutan som redan fått nya skott men ser helt ranglig och gles ut nu. Krokusen är sedan länge utblommad och nu även scillan. Dessutom har det vackra kungsängsliljorna nästan blommat ut också. Som sagt det går alldeles för fort för att jag ska hinna med.


Men plötsligt så hände det. Äntligen sol i köket. Färgsprakande mat. Och en sallad jag längtat så efter. Det hinner jag i alla fall med nu. Kall sallad med söta goda tomater, mangoldskott och avokado om man har tur att hitta en fin och ätbar. Solsalladen på bilden innehåller:

röda mangoldskott
avocado

cocktailtomater

ärtskott
koriander

flingsalt

hallonvinäger



Smaklig spis!


***

2 kommentarer:

@Receptomaten sa...

Blev paniksugen, drog i mig två avokados och en näve solroskärnor :)

Lite avis på dina rabarber där..!

Åsa sa...

Receptomaten - haha, ja visst kan solen och färska grönsaker får det att vattnas i munnen :) Jag har tyvärr haft riktigt otur med de där avocadosarna under en längre tid nu. Får skarva och ha mig och måste dessvärre slänga bort det mesta.

Ja jösses, om rabarberna ser ut som de gör nu bådar det gott inför många skördar i år (om vädret tillåter såklart). Till helgen blir det nog premiär :)

Related Posts with Thumbnails