onsdag 8 oktober 2008

Nästan grönsaksomelett

Var nyligen på besök hos en väninna och skulle laga mat. Hon äter kött, potatis och grönsaker och skulle aldrig i livet äta pasta. Jag äter ju bara grönsaker och pasta i stort sett varje dag. Vad göra då? Jag äter inte gärna ägg men ibland finns det undantag. Nu var ett sådant. Livet består ju som bekant av kompromisser.
Jag lagade oss en grönsaksomelett och gjorde en stor sallad till. Eller nja, omelett är väl att ta i. Den stelnade inte riktigt som jag ville. Jag hade ju blandat äggen med kokosmjölk och skulle väl ta ett ägg till egentligen. Hur som helst - det smakade gott i alla fall och vi blev båda mätta och nöjda. Vi åt inte upp hela men mer än hälften. Storleken skulle säkert räcka upp till fyra personer om man äter ordentligt med sallad till och kanske till och med lite ost och bröd efter - på sådär fransk manér ni vet :)


Nästan grönsaksomelett
2-4 port

4 ägg
1 liten burk kokosmjölk
2 små morötter
1 bit broccoli
1 bit blomkål
1 liten bit fänkål
1 liten gul lök
olivolja
salt
svartpeppar
mest av dragon
lite mindre av spiskummin
lite mindre av timjan
minst av ingefära


Skala och tärna morötterna. Skär broccolin och blomkålen i små bitar och buketter. Fintärna fänkålen. Låt koka en liten stund och häll sedan av vattnet. Skala och finhacka löken och fräs i olivoljan. Tillsätt de förvällda grönsaksbitarna och låt steka tillsammans en stund. Salta och krydda.

Vispa äggen och kokosmjölken lätt med en gaffel. Krydda eventuellt mer i smeten med svartpeppar och ev mer av örterna. Häll äggblandningen över grönsaksbitarna och skaka lätt på stekpannan. Sänk värmen lite och låt stå en stund. Håll hela tiden ett öga på omeletten och vicka lite på stekpannan då och då för att för att låta den lösa smeten rinna ner. Du kan också göra en skåra i mitten så det kan rinna ner lite där med.

På grund av alla grönsakerna i gav jag mig aldrig på att vända på steken om man säger så. Gillar du och kan äta ost så riv ordentligt med den bästa osten du vet på toppen och låt den smälta ner i omeletten. Reglera värmen allt eftersom. Det är bättre det tar ett par extra minuter än att den blir helt bränd i botten. När det inte finns någon rinnande ägg- och kokosmjölkblandning kvar stjälper du upp omeletten på ett stort fat. Klart att servera!


Smaklig spis!

1 kommentar:

Nässelblom och choklad sa...

Svarade dig på min blogg, men insåg att du kanske inte tittar där. Därför klipper jag ut mitt svar och lägger in det här. Så du ska till Stockholm i morgon! Oturligt nog ä jag upptagen, annars hade vi kanske kunnat luncha ihop. Tyvärr äter jag inte ute sådär jätteofta. Men en restaurang med vegetarisk mat som var bra för några år sedan i alla fall är Chutney på Katarina Bangata/Söder http://www.chutney.se/. Kanske lite dyrare, vet inte. Det är trevliga matkvarter runt Katarina Bangata med flera restauranger (fast många är bara kvällsöppna). Annars brukar förstås asiatiska restauranger ofta ha något vegetariskt alternativ. Kommer inte på något bra tips just nu. Men Hermans brukar vara ok. Hoppas att det blir trevligt!

nässelblom och choklad said...
åsa: ett spektakulärt ställe på Skånegatan (också Söder) är annars Kohphangan http://www.kohphangan.se/ Det är en thailändsk restaurang med mystisk inredning som gör att man känner sig ute på en semesterresa. När jag var där med några vänner för ett bra tag sedan, var de inte alltför hjälpsamma med att fixa vegetariskt, men numera har de tydligen en vegetarisk rätt att erbjuda varje dag. Kolla upp det om du känner för en exotisk tur...Ha det bra!

Related Posts with Thumbnails