måndag 20 oktober 2008

Potatisgratäng på Blå kongo

Har ni sett någon vackrare potatis!? Blå kongo. Alltså, om all potatis såg ut såhär skulle väl jag inte äta annat än potatis. Fast tyvärr smakar den inte lika mycket som den ser ut. Ni som såg och minns min bloggs början var den ju alldeles lila. Och har ni följt med ett tag har ni säkert även märkt att en stor del av mina bilder också, på ett eller annat sätt, innehåller lila. Och, nej, det är ingen fluga eller något jag snurrat in på just för tillfället utan snarare en del av mig. Jag fullkomligt älskar lila. Jag minns att jag redan på högstadiet sydde mig ett par syrenlila haremsbyxor i trikå (ja, det var mitt i 80-talet då)
Jag är förstås väldigt petig med att det ska vara "rätt" lila och inte gå över i cerist eller vinrött. Gillar bättre lila som går i blåare nyanser och funkar i både ljusa och mörka toner.

Men nu var det ju potatis det handlar om. Köpte denna fina potatis, Blå Kongo, på Bondens egen marknad i helgen. Och på grund av färgen är det ju lite roligare att göra något som syns så att säga och inte bara koka den rakt upp och ned. Det fick bli en liten enportionspotatisgratäng i lördags. Tycker mig ha lite mycket att göra nu för tiden och hinner inte riktigt med här. Glömmer en del och känner mig allmänt vimsig. Priset tog jag nog i lördags då jag, när jag äntligen äter min potatisgratäng, blir så överraskad av att det smakar friskt och sött i en av de första tuggorna. Joho, jag hade, under tiden formen stod i ugnen, lyckats glömma att jag skivat ner ett halvt päron också! Snacka om att tankarna flaxar omkring lite som de vill.



Potatisgratäng på Blå kongo
1 port

2-3 potatisar, Blå kongo
5-10 cm purjolök
1/2 moget päron
rapsolja KRAV
1 vitlöksklyfta
1/2 liten burk kokosmjölk
flingsalt
svartpeppar

Sätt ugnen på 200 g. Tvätta och skala bort en del av skalet på potatisarna. Skär i tunna skivor. Strimla 5-10 cm (beroende på tjockleken) av en purjolök, gärna från både den vita och gröna ändan. Skiva ett halvt päron.
Häll lite olja i botten av en ugnsfast form och lägg i ett lager potatis och salta lite lätt. Fyll därefter på med purjolöken och päronskivorna, riv en vitlöksklyfta och peppra. Avsluta med ett lager potatis och salta lite på toppen. Häll över en halv liten burk kokosmjölk och sätt in i ugnen. Beroende på hur din ugn fungerar tar det mellan 30-40 min.
När den är färdig (eller strax innan) tar du ut den och strör över lite riven lagrad getost (Hommage, svart) och ställer tillbaka in i ugnen en kort stund så att osten smälter. Servera sedan med kokta grönsaker smaksatta med olivolja, dragon och färsk koriander.


Smaklig spis!

3 kommentarer:

görel sa...

Vad roligt med päron i! Det måste jag prova. (Jag gillar också lila väldigt mycket!)

Nässelblom och choklad sa...

Färgen är verkligen häftig. Säger som Görel - spännande med päron i och jag gillar också lila!

Åsa sa...

görel - hihi, och särskilt gott när jag lyckades överraska mig själv med en "hemlig" ingrediens ;-)

nässelblom & choklad - Färgen försvinner ju tyvärr en del i tillagningen men har ändå en ljusblå/lila ton. Och päronet var riktigt moget och sött och kom som en total överraskning ;-)

Related Posts with Thumbnails