fredag 24 oktober 2008

Sallad till maten

En variant på salladen till omeletten, klyftpotatisen, de grillade rödbetklyftorna, rotsaksgrytan eller vad du nu har till middag i helgen, som är lätt att sno i hop. Riv sallaten för hand, blanda i lite ruccola, strimlad röd paprika och tomat samt rostade frön och nötter och toppa med granatäpple.

Sno förresten, att sno är någon som vissa människor sysslar med. Någon har snott min cykel utanför min dörr, nedanför mitt fönster. Min tillvaro står bokstavligen uppochned nu.
Och visst, det är bara en sak men den saken, min cykel alltså, och jag har levt ihop i många år och umgås dagligen! Och ja, den var såklart låst, Jag var inne och lgade mat och iklädd full regnmundering och hjälm kom jag ut igen och tänkte jag att båtten var nådd nu när jag tappat bort min egen cykel. När jag sansat mig insåg jag ju att den är borta. Två dagar efte första stölden...

De som snor föraktar jag. Liksom Marcus gör så till den grad att han inte längre bloggar. Hur kan människor se sig själva i spegeln och faktiskt orka leva med sig själv, de som är kapabla att kräka ut sig sådan skit. Marcus frågar sig rakt ut om det fortfarande finns någon som
"tycker att vi INTE borde ha en debatt om tonen i det offentliga samtalet?" och så fortsätter han med att gå ut den eller
..."de som tvingar mig till det här. Allt mitt förakt går ut till den eller dem som tvingar mig till det här.
" (och syftar då till att han stänger ner sin blogg och kommer pyssla med annat ett tag.)



Snabb sallad till maten


isberssallat, riven
ruccola
röd paprika i strimlor
tomat, i strimlor
granatäpple
solroskärnor
pinjenötter
ev hallonvinäger
olivolja


Rosta solroskärnor och pinjenötter. Låt svalna. Skölj och riv några stora blad isberssallat och blanda i en näve ruccola. Rensa tomate och skär i små båtar eller mindre flingor. Finstrimla röda paprika. Blanda allt och strö över en del granatäppelkärnor och de rostade nötter/fröna. Om de sen har lite hallonvinäger och olivolja finns så det är bara att hugga i.


Smaklig spis!

1 kommentar:

görel sa...

Det är verkligen trist att bli av med sin cykel. Det är ju ens fortskaffningsmedel! Låt oss hoppas att han/hon omedelbart fick punktering och materialbrott i ramen. Jag har inte följt Marcus Birros blogg men jag har ju sett påhopp på andra bloggar, man undrar då alltid om personen i fråga skulle ha sagt samma saker om han/hon hade befunnit sig öga mot öga med mottagaren?

Men din sallad verkar väldigt trevlig!

Related Posts with Thumbnails