måndag 5 oktober 2009

Internationella barndagen


Miss Meisters mat med mera... är ju i första hand en matblogg men jag kan inte låta bli att emellanåt slå ett slag för mänskliga rättigheter världen över. Särskilt barns rättigheter. I år är det 20 år sedan FN:s konvention om barnets rättigheter föddes. Nästa år är det 20 år sedan Sverige skrev under konventionen.
Idag blir det därför ett fullspäckat informationsinlägg med många länkar till olika barnrättsorganisationer samt tips och idéer på vad du kan göra för att bidra till att förbättra villkoren för utsatta barn i Sverige och i världen.

Idag är det den så kallade Internationella barndagen. Jag vill uppmana alla mammor och pappor där ute att ta en sväng med era barn till en större välkänd hamburgekedja. Detta går lite stick i stäv med mina principer men nu får det bli ett undantag.
Det är nämligen så att en av mina absoluta barnboksförfattarfavorit Pernilla Stalfeldt nu gjort ytteligare en bok. En bok om just barns rättigheter. För er som inte redan känner till henne ska tilläggas att hon som gjort t ex Bajsboken, Hårboken, Läskiga boken och många många fler. Hennes nya bok Hurrraa!! Alla barns rätt ligger alltså nu i veckan med i ett av denna hamburgekedjas matpaket. Mellan den 2-8 okt är det sagt så skynda er iväg! Än är det ett par dagar kvar!


På söndag den 11 oktober inleder också SVT sin Världens barn-vecka. Tippar på att många orange bössor kommer synas på stan framöver. Särskilt mycket nu till helgen.
Världens Barn är Radiohjälpens största kampanj och förra året samlade vi i Sverige in 81 miljoner kronor.

Vill du hjälpa till så klicka dig hit och se vad som händer i just din stad/kommun. Där finns uppgifter till kontaktpersoner och samordnare för kampanjen.

Och det är inte bara denna vecka som kommer utan insamlingen till Världens Barn håller såklart på hela året. Ni som såg säsongens första Här är ditt liv minns kanske Mikael Persbrandts tavlor. Den gav Världens Barn 58.000 kr!

Varför inte ge bort ett exemplar av årets upplaga av Noveller för Världens Barn? Både som privatperson och som företagare finns möjlighet att handla för sig själv och/eller ge bort som gåva.



Här finns lite mer information om Barnkonventionen och dess framväxt genom åren.
I Sverige har nu också sju barnrättsorganisationer (BRIS, SOS-Barnbyar, UNICEF Sverige, Plan Sverige, Rädda Barnen, ECPAT och World Childhood Foundation) samt Barnombudsmannen gått samman i ett projekt för att uppmärksamma barns rättigheter. Mer om det kommer säkert ploppa upp här framöver.



Många barn världen över hoppas på din hjälp!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket bra inlägg Åsa!! Du är BRA!!

Åsa sa...

anonym - Tack!!!! Hrm, jag funderar på vem du är förstås, för jag vet att jag känner dig. Men det finns ett par alternativ...
Jag är på g nu ;-) Känner att jag vill skriva mer sånthär!

Related Posts with Thumbnails