måndag 26 oktober 2009

Ugnsrostade grönsaker för en fuktskadad kropp och själ

En bild utan blixt och en med. Den ena med fokus på purjolöken, den andra på zucchinin - alltså hur gör man för att bedöma vilken bild som är bäst?


-Du har fukt i hjärnan, sa han. Jaha, men det var väl ingen större överraskning tänkte jag. -Du har för mycket fukt i kroppen, fortsatte han. Jo, så sa han, min akupunktör, när jag var där för behandling nyligen. Jag är alltså fuktskadad. Inte att undra på efter ännu en regnig sommar, mycket gråt men framförallt av allt skadligt jag ätit. Mycket socker, fett, ägg och mjöl har det blivit.
Jo, för när jag kom hem från USA i mitten av juni började jag t ex baka som jag aldrig bakat förr. Det blev rabarberpaj, kladdkaka, bullar och mycket annat. Jag handlade bröd på favvisbageriet Boulangerie Ducoin - Koopmansgatans Bröd & Bakverk, och slukade ost i stora lass. Mitt i sommaren, alla iväg på semester, så här satt jag och tryckte i mig allt själv.


September var ganska solig och fin men nu ligger åter fukten och det gråa vädret som ett lock över stan. Då behövs det färg och lätt mat. Enligt kinesisk kostlära är det framförallt mjölkproduker, kött, ägg, nötter och olja, dvs "tjock mat" som har mycket näring i sig. Dock får det motsatt effekt vid för stort intag och liksom stagnerar sig i kroppen. Tecken på att man har fukt/flegma i kroppen är bl a övervikt och svullnader, ingen törst, tung känsla i huvudet, man ger ett trött och hängingt intryck som inte blir bättre av sömn och vila, mår dåligt av fuktigt klimat (go figure!) eller av fuktbildande mat som t ex mjölk, fett och olja mm. Att kroppen stagnerat kan också visas genom röda kinder, rinnande näsa, huvudvärk och dåligt humör.

Det är lite som Feng Shui och ibland behöver man rensa i röran! Att få Qi 氣 att flöda fritt igen. Det finns, enligt kinesisk kostlära en del mat som sägs motverka fukt/flegma i kroppen. Det är t ex citrusskal, adzukibönor, hagtorn, bovete, rättika, kålrot, sparris, svamp, groddar, fikon, papaya mm. Även ingefära, kardemumma och vitlök sägs ha samma effekt. Bäst är dock att minska på intaget av mat som ökar fukten!


Ugnsrostade grönsaker och rött ris

röd paprika
zucchini
purjolök
olivolja
havssalt
rött ris


Skölj och dela/skiva grönsakerna och fördela i en oljad långpanna. Salta och sätt in i ugnen på 200 g i ca 30 min. Tiden kan variera beroende på hur mycket grönsaker du väljer att ha i formen.
Koka gärna riset i förväg och värm upp då rött ris kan ta runt 60 min att koka. Jag brukar koka upp 1/2-1 hel kastrull åt gången och sedan ha i kylen och/eller frysa in i portioner.



Smaklig lätt spis!

3 kommentarer:

Jenny sa...

Gott!

Nässelblom och choklad sa...

Kinesisk kostlära är väldigt intressant och jag tror att det finns mycket klokt att ta till sig från den. Det är tyvärr väldigt lätt att få obalans eftersom mycket av vår mat, även sådant som är nyttigt, skapar fukt. Rostade grönsaker med rött ris blir ju jättegott! Ha det bra! kram Eva.

Åsa sa...

Jenny - tack!

Nässelblom och choklad - Ja visst är det. Det krävs en del att planera dagens mat så det inte bara blir gröt till frukost, bröd/pasta/ris till lunch/middag och ägg till kvällen osv. Det blir för mycket på en och samma dag. Och till skillnad från t ex "raw food" ska all mat helst vara varm. Det är inte helt lätt att hitta ett fungerande system som passar ens kropp och leverne. Men skam den som ger sig ;-)

Related Posts with Thumbnails