onsdag 23 juni 2010

Risotto med rostad paprika


De gånger jag oftast lyckas bäst med maten är tyvärr då jag bara höftar och tar lite här o där av vad som finns hemma och mer eller mindre kommer på vad jag ska laga under tiden. Att jag skriver tyvärr är för att då klarar jag sällan av att skriva upp receptet under tiden. Det är som att jag är helt inne och upptagen av maten och kan inte riktigt tänka på annat den i stunden. Just risotto kräver också en hel del närvaro för omrörning och påfyllning av vätska då och då. Efteråt är jag bara så uppslukad av maten. Klappar mig själv på huvudet och tycker att jag varit en fantastiskt duktig hemmakock ;-) Så kommer vi då till bloggen. Då slår det mig att jag inte skrivit ner något. Oftast hjälper bilderna till och jag kan dra mig till minnes och i skrivandets stund slår det mig att jag inte bloggat så mycket om risotto. Hittade ett recept här från 2007 där jag gjorde en halväkta risotto. Använde avorioris, inget vin och så vidare. Men nu är jag av den sorten som tager vad jag haver. Använder gärna vanliga grundrecept som bas, men sen blir det lite som det blir.

I vanliga fall har jag hackad schalottenlök och selleri som får fräsa en stund i botten av kastrullen innan riset, vattnet, buljongen och allt det andra ska i. Nu hade jag varken det första eller andra hemma. Inte heller någon ost som ju annars är en av huvudingredienserna i risotto. Men en rostad paprika hade jag! Det blir oftast lite saft från den då jag, när den skalas, öppnar för att ta ur kärnorna. Paprikan låter jag ligga i det spadet i en skål i kylen. Än har det inte hänt att en rostad paprika gått förlorad i alla fall :-)



Risotto med rostad paprika
2-3 port

1/2 gul lök
olivolja
1 dl Carnaroliris
1/2 puck grönsaksfond
2 dl vatten
1/2-1 dl vitt vin
ev 1/2 dl mjölk
vatten efter behov
flingsalt
peppar
1 rostad paprika (och saften som finns kvar i skålen)


Hacka den halva gula löken fint. Fräs i olivolja tills löken blir genomskinlig. Se till att inte bränna löken. Häll i riset och fräs nån minut tillsammans med löken och olivoljan. Häll över 2 dl vatten och rör i grönsaksfonden. Koka upp och låt puttra på medelvärma. Jag som har en vanlig elspis lägger ibland en kniv under kastrullen tills temperaturen sänkt sig något.
Risotto behöver inte ta så lång tid men jag ger den ofta ganska mycket omsorg och öser på med vatten i omgångar. Hellre att den kokar 10 min längre än nödvändigt än att den blir för torr och hård.

Tillsätt vinet och låt koka in. Jag hade vitt vin över från dagen innan, nära 1 dl, vilket för övrigt inte är något jag alltid har i risotton. Det går alldeles utmärkt att koka på vatten rakt igenom. Sen är det bara att hålla koll på riset så det inte kokar torrt eller fastnar i botten av kastrullen. Häll på nån halvdeciliter vatten då och då tills du tycker riset är lagom krämigt och färdigt. Det bör ta ca 30 min att få klart. En rostad paprika i kylen var pricken över i:et. Skär paprikan i små bitar och rör i det färdiga riset. Har du spad kvar från den så blanda i det också. Servera med ångkokta gröna bönor.


Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails