onsdag 12 januari 2011

Vädrets nycker

Idag, 12 januari 2011
4 dagar sedan, 8 januari 2011

Kallt, snö, blåst, varmt (allt är relativt) is, kyla, regn, mer is... Jag är oerhört påverkad av vädret och vädrets nycker. Har svårt för omslag mellan ena dagen regn och någon plusgrad och nästa 10 minus. Jag har absolut ingenting emot kylan. Snarare är det så att jag tycker bättre om 10-15 grader minus med klart väder än runt nollan och sådär råkallt som det gärna blir här på västkusten.
Efter förra vintern var jag övertygad om att det skulle dröja minst 10 år till innan det skulle bli snö och minus 15 grader i Göteborg igen. Inte kunde jag ana att det redan i november skulle smälla till. Först kyla men ganska snart kom de första snölagren. Det var i alla fall inte jag beredd på! Och absolut inte att det skulle bli långvarigt. Till skillnad från förra året har vi fått oerhört glashala gator. Massor av snö, usel skottning, tö och sen 10-15 minus på det, om vartannat, i flera månader.

12 januari 2011

8 januari 2011

I stora delar av Sverige har ni kanske redan tröttnat på snön och alla vackra snötäckta trädgrenar men det är ingen vanlig syn här hos mig så när snön får ligga minst ett dygn på grenar, räcken, skyltar och ja ni vet, sådana där små, lite smalare saker, så blir i alla fall jag lite extra glad. Tyvärr var det inte en särskilt solig och vacker dag i onsdags när jag fotade mitt träd och med all snö i mulet väder så händer inte mycket i bilderna. På de andra två bilderna från i lördags regnade det. Inte fy skam förstås då jag äntligen fick tvättat mina fönster. Kanske inte någon av de mest livsviktiga sakerna att ta itu med men det har hur som helst inte gått att göra på ett par månader för kylan (försökte en gång men det fick jag äta upp fort då en ishinna snabbt frös till på rutan).
Så idag blev jag så förvånad när grenarna var alldeles vita igen. Gillar inte gråväder och slask och kanske kanske har vi turen att ha lite kallare och vitare vinter här ett tag till. Men bara kanske. Man kan aldrig veta så noga när de kommer till vädret.


***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails