fredag 28 januari 2011

Råkost på Ekostore

Bananas are for monkeys - not!

Under förra året har jag börjat smygspana lite mer på rå mat. Inte helt otippat influerad efter min tid i Kalifornien som dräller av ekologiska matmarknader och butiker och där finns en utbredd så kallad Raw Food lifestyle. Och även om man nu inte äter just rå mat var det mycket sallad och grönsaker i maten på de flesta restauranger värda namnet. Jag känner också att jag vill hitta nya sätt att tillaga alla grönsaker som jag bär in över tröskeln varje vecka.

Förra fredagen pinnade jag därför iväg på kul event på Ekostore. Självaste Erica Palmcrantz var där och lagade mat i butiken. Hon har bland annat skrivit boken Raw Food på svenska och Raw delight; desserter, glassar, tårtor, bakelser, pajer, småkakor, kex.... mmm! På Ekostore vispade Erica ihop en chokladsås på kokosolja och kakao. Sen en äppelpaj med botten på mandlar, dadlar, kokos och agavesirap. Andra lagret gjordes på banan och äpple och det hela toppades med cashewgrädde. Jösses vad gott! Hon avslutade med ett ris av palsternacka, curry och solrosfrön.
Här hittar ni recepten till chokladsåsen och currypalsternackriset.

Erica i farten

För övrig är jag lite kluven till detta med engelska namn och uttryck på allt som faktiskt har ett svenskt namn har även svårt att förhålla mig till begreppet Raw food - levande föda. Råkost funkar väl? Fast i råkost ingår kanske inte nötter, dadlar, kokos, honung, groddar, quinoa och alger? Vem vet, kanske kommer en del funderar och begrepp att klarna under våren. Förhoppningsvis kommer ni hitta en hel del rått här i bloggen ett tag framöver.


På återseende!

***

4 kommentarer:

Mikkan sa...

kul! det är så grymt de perioder som jag är inne på råkost, speciell känsla, är det så för dig också, en särskild form av pepp liksom?

även om råkost är en korrekt svensk term så känns det som att det fått betydelsen rivna morötter och vitkål typ. raw food täcker mer allt det som går utöver, även superfoods och ett särskilt fokus/matfilosofi.

Åsa sa...

Mikkan - oh, ja det är speciellt. Brukar dock få lite den peppkänslan när jag äter för mig "rätt" och "balanserat" utan att det för den sakens skull är enbart rå mat. Mycket grönsaker som åker ner genom råsaftcentrifugen. Och nu äntligen har jag blivit med stavmixer igen! Här hackas och mixas mest varje dag :) Får automatiskt mindre sötsug och gillar faktiskt att vara hungrig mellan målen vilket nästan försvinner om jag äter för mycket ost, bröd och kex.

Nässelblom och choklad sa...

Jag gillar raw food väldigt mycket och har också tänkt skriva lite mer om det. Skulle gärna äta mer av sådant men det är lite knepigt att få ihop det med övriga familjen. Så det får bli lite ibland när jag gör något åt mig själv eller vissa tillbehör som fungerar. Vad inspirerande att se Erica laga upp olika rätter! Kul med sådana event och perfekt att du kunde gå dit just då! Eva

Åsa sa...

Nässelblom och choklad - Jamen visst, råkosten är ju lite som "tillbehören" och äter man då i lite större mängd än om man skulle äta annan mat också, blir det ju en fullgod måltid.
Jag får ofta höra att jag som vegetarian äter just tillbehör. Och visst, så kan man ju se det men jag äter större portioner av "tillbehören" och gör det till huvudrätter :)

Men jag skulle aldrig kunna gå helt rå för en kopp te när jag är sådär ruggig och trött vill jag inte vara utan. Eller en varm och krämig soppa efter en långpromenad i vintervädret.

Related Posts with Thumbnails