tisdag 19 april 2011

Enkel är min lunch


Det ser kanske ut som värsta dietlunchen men det är det verkligen inte. Det är bara helt enkelt brist på kreativitet idag. Kokta grönsaker med god paprikaröra och en skiva bröd. Roligare än så blir det inte denna tisdag.


Kokta grönsaker med paprikaröra

Ett blomkålshuvud
En bunt broccoli
vatten
flingsalt


Koka upp vatten i en stor kastrull. Ansa och skär buketter och bitar av blomkålen och broccolin. Koka i ett par minuter. Hellre någon minut för kort än någon för länge. Låt vattnet rinna av i durkslag och servera genast med lite flingsalt, ett par matskedar paprikaröra och en skiva bröd.
Såklart är ett helt blomkålshuvud lite mycket till en måltid, även för en vegetarian, men det är bara att spola resten av blomkålen och broccolin i kallt vatten, låt rinna av ordentlig och spara sedan i kylen. Så har du de perfekta ingredienserna till salladen, woken, omeletten eller del av ny rätt med t ex stekt lök och kikärtor.

Hrm, och här hade jag såklart tänkt länka till just den där paprikaröran som jag gjorde förra veckan liksom brödet jag bakade i söndags. Men av någon outgrundlig anledning ligger en påbörjad post kvar i draft. Ja, jo, jag gör onekligen mycket mycket mer än vad som blir sammanställt och postat i en bloggpost. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få upp frekvensen av recept igen. Tar och grubblar på det en stund medan jag tvättar sista stora vardagsrumsfönstret.

Man tager vad man haver. Jorå, här finns varken extra lampor, stativ eller plats för att duka upp ett bord med rekvisita för tjusiga stillebenbilder. Solen är mitt bästa hjälpmedel för att få någotsånär tittvänliga matbilder.


Smaklig spis!

***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails