fredag 22 april 2011

Bonbröd med mozzarella och soltorkade tomater


Det blir nästan aldrig brödbak här hemma. Inte för att jag inte gillar bröd utan snarare för att jag gör just det. Gillar bröd. Men som vanligt när jag gillar något äter jag ALLTID för mycket av det. Dessutom har jag inte haft några större framgångar med bröd av det lite grövre slaget, förutom de goda frukostfrallorna med frön, och det vet vi ju alla vid det här laget hur det är med ljusare bröd. Det där med surdeg gav jag upp för typ 15 år sedan då jag matade och höll på med denna lilla guldklimp till start.
Till syvende och sist går det inte åt så mycket mat här eftersom jag driver ett singelhushåll. Och ja, jag har prövat tricket att ha brödet i frysen men vad gör väl det när det går så lätt att ta fram hela tiden ;)

Ibland orkar jag bara inte stå emot och faller för frestelsen av nybakat bröd. För att piffa till det allra enklaste bondbrödet stoppade jag in lite gott, rullade ihop och gräddade som vanligt. Och brödet hann precis bli klart innan osten hade började sippra ut allt för mycket!


Bondbröd - med mozzarella och soltorkade tomater
en stor limpa

DEG
50 g jäst
1/2 l vatten
1-2 msk olivolja
2-3 tsk salt
5 dl rågsikt
6-8 dl Manitoba cream (eller vetemjöl special)
ev fänkål och anis (malen)

FYLLNING
1 stor buffalomozzarella
2-3 bitar soltorkade tomater i olja, strimlade
ev oregano


Smula jästen i en bunke. Häll över fingervarmt (eller lite, lite varmare) vatten, lite i taget så jästen löser sig ordentligt. Häll i en till två matskedar olivolja, salta och rör om. Tillsätt mjölet. Lämna dock 1-2 dl av vetemjölet som kan blandas i efterhand vid behov. Vill du smaksätta brödet med t ex fänkål eller annan krydda så blanda i kryddan/kryddorna med mjölet. Låt jäsa under duk i ca 40 min. Vänd över degen på mjölat bakbord.
För en stor giffel kavlar du degen i en stor trekant och rullar sedan från en bred sida till motsatt topp. Eller så delar du degen i två bitar som du formar till två limpor.

Och nu, som tredje alternativet så kavla ut degen till en stor rektangel. Riv sönder mozzarellan och lägg ut som en bred vit rand lite åt ena kanten. Lämna dock några centimeter till kanten. Fördela de strimlade soltorkade tomaterna över osten och krydda ev med lite oregano innan du viker/rullar över den lilla kanten först. Sedan rullar du försiktigt ihop degen och viker in kortändarna. Lägg på plåt och låt jäsa under duk ca 30 min. Sätt under tiden på ugnen på 250 grader. När brödet jäst färdigt ställer du in plåten långt ner i ugnen. Efter 12 min sänker du värmen till 175 och låter brödet grädda i ca 20 minuter till. Låt brödet svalna på galler under en bakduk.

Gott till ljummen sallad med linser eller varför inte till en kall sallad på melon/sharon/sockerärter. Och snart är det dags att skörda löktrav också som är god att använda i salladen.


Smaklig spis!


***

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails